ÅSIKT

Det här innebär den nya lagen

DEBATT

Den nya radio- och tv-lagen började gälla söndagen den 1 augusti. Lagen är en anpassning till EU:s bestämmelser på området och innebär bland annat:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Fler reklamavbrott. Regeln om begränsat antal avbrott avskaffas. Reklamavbrotten måste vara minst en minut långa och det får vara upp till tolv reklamavbrott per timma – totalt tolv minuters reklam – jämfört med de nio som gällde tidigare. Större möjlighet för kommersiella kanaler att låta företag sponsra program.

Produktplacering. Kommer att tillåtas i filmer, tv-serier, sportsändningar och lättare underhållningsprogram. Kanalerna måste informera före och efter om produktplacering i egna produktioner. Produktplacering får dock inte förekomma i program för barn.

Inget lokalt innehåll i radio. Kravet på lokalt innehåll i kommersiella radiokanaler slopas. De hårt kritiserade koncessionsavgifterna kvarstår dock.

Källa: Sydsvenskan