ÅSIKT

Vi vill inte förbjuda sms:ande i trafiken

Infrastrukturminister Åsa Torstensson: Varför ska det vara förbjudet att skicka sms, men tillåtet att sminka sig eller dricka kaffe?

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Motormännens VD Maria Spetz och miljöpartisten Stefan Nilsson skrev den 3 augusti här på Aftonbladet Debatt om vikten av att förbjuda sms:ande i trafiken.

Jag har under en tid med intresse följt Motormännens syn på mobilanvändning under bilkörning. I början var kravet att förbjuda mobilprat under bilkörning ifall handsfree inte användes. Då det helt saknas forskning som stödjer en sådan åtgärd har Spetz gjort försök att använda sig av en amerikansk forskning som gäller sms:ande bakom ratten. En forskning som alltså inte på något sätt har med mobilprat att göra. Sedan en tid tillbaka gäller nu kravet också sms:ande.

Miljöpartiet och de andra vänsterpartierna har överhuvudtaget inte funnits i debatten och under den tid som socialdemokraterna med stöd av miljöpartiet och vänsterpartiet regerade landet lades inga förslag om begränsningar vad gäller användningen av mobiltelefon i bilen.

SMS:ande och bilkörning hör inte ihop och bland annat därför har Sverige en tydlig lagstiftning vad gäller riskfyllt beteende i trafiken. Äventyrar man andras hälsa, liv eller egendom kan man dömas för vårdslöshet i trafik. En lagstiftning som sedan länge används i Sverige och som inte bara gäller mobiltelefonanvändning utan också GPS, stereo, sminkning och annat som stör din uppmärksamhet och riskerar utsätta andra för fara.

Jag och alliansregeringen kommer inte gå vidare med en lagstiftning som gör det lagligt för föraren att dricka kaffe medan den kör eller knappa in koordinater på GPS:en medan det är förbjudet att svara i telefonen eller svara på ett SMS. I mina ögon är detta sidor på samma mynt och därför ska man straffa vårdslösheten oavsett ifall det är Spetz morgonkaffe eller Nilssons sms:ande bakom ratten.

Sverige har halverat dödstalen på våra vägar genom en målinriktad politik där vi sätter det egna riskbeteendet i centrum genom nykter körning, bältesanvändning och respekt för hastigheterna. Jag ser fram emot att Maria Spetz tillsammans med trafikskolorna, biltillverkarna, frivilligorganisationer och regeringenen fortsätter arbeta för en säker trafikmiljö.

Åsa Torstensson
Infrastrukturminister (C)