ÅSIKT

Elias Giertz: Ingen lyssnar på oss elever i debatten om skolan

REPLIK

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Det värsta med debatten om skolan i Sverige är att ingen lyssnar på oss. Oss elever. Vi elever som varje dag läser rapporter i media om hur hög ungdomsarbetslösheten är, hur dåliga svenska elever är och vilken skräcksituation de svenska lärarna har.

Jag har ingen respekt för debattörer som Metta Fjelkner och Per Kornhall som i AB 26/3 skriver en hel debattartikel om svensk skola utan att ha varit i närheten av en elev. Man vill bygga en skola där systemet är viktigare än eleven.

För hur ska man annars tolka ”skärpta regler kring undervisningstid”, som debattörerna förespråkar? Ska det till fler hot än indraget studiebidrag för att skrämma elever som ”skolkar” från lektionen för att den är totalt värdelös och att man redan klarat av kursmålen som lektionen ska sträva mot? Vad är det Fjelkner och Kornhall föreslår, vill man ge lärare möjlighet att stänga av elever som inte dyker upp på lektionen? Ska elever få sänkt betyg för frånvaro? Det är klart skrämmande i vilket fall.

Debattörerna föreslår också en starkare skolmyndighet med ansvar för skolans utveckling. Vilken fin idé - att tjänstemän med dubbelexamen i statsvetenskap och nationalekonomi ska lägga sig i skolutveckling. Sist min skola fick besök av intresserad personal från Skolverket var... aldrig. Hade det inte varit bättre med fler åtgärder för elevdemokrati och att besluten fattades närmare människan, snarare än toppstyrning?

Förslagen är ett slag i ansiktet på mig och mina vänner som sitter i det klassrum där jag befinner mig i skrivande stund. Det enda jag önskar mig i svensk skoldebatt är att någon, för en gångs skull, tog sig tid och lyssnade på oss. Vi kan, vi vet och vi vill. Massor.

Elias Giertz

FAKTA

DEBATTÖREN: Elias Giertz, gymnasieelev och föreläsare om skolutveckling.

DEBATTEN: Svar på Lärarnas riksförbunds Metta Fjelkner och författaren Per Kornhalls debattartikel ”Stoppa experimentet på svenska skolbarn”, som publicerades den 26 mars.