ÅSIKT

Mycket snack kring miljösatsningar

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Nu börjar myterna om kollektivtrafikens förträfflighet att rasa samman i småbitar. Själv har jag sedan jag började jobba i Stockholm insett att det är billigare för mig att åka de 34 milen ensam i min stora bil än att ta tåget. SJ:s vd förklarade för mig att det inte tas någon större hänsyn till varannandagspendlare. Därför är 800 kronor för en tur&retur logiskt.

Men att det är dyrt och många gånger svårt att åka kollektivt gäller inte bara SJ. Den statliga myndigheten Vinnova visar i en forskningsrapport att biljettpriserna stigit mer än bensinpriset.

Till och med bussarna är på många håll dyrare än att ta bilen. Priset på kollektivtrafiken har fördubblats sedan 1985. 2005 var kollektivresan 11 procent dyrare än att ta bilen. Det är inte slut där, biljettpriserna stiger och enligt Ekot förbereder samtliga 21 trafikhuvudmän prishöjningar.

Jag blir lite förbannad över politikens grodor. ”Ohhh vad vi värnar miljön, ohhh vad vi satsar på kollektivtrafik. Kära folk, var miljömedvetna, åk kollektivt.”

Det är lättare sagt än gjort. Hur mycket vi än värnar miljön kanske vi inte har råd att ta bussen eller ens tid. Kollektivtrafiken är snabb bara om du slipper krångliga byten mellan olika färdmedel och stationer.

Med andra ord: miljösatsningar är mycket snack!

Lotta Gröning