ÅSIKT

Kaffedrickarna har redan gjort sitt val

DEBATT
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

WASHINGTON.

Det kryllar av svenskar här i Washington. Precis som jag är de här för att bevaka valet. Vi avlöser varandra när det gäller att träffa och intervjua intressanta personer. Vi frågar ut taxichaffisar och servitriser på restauranger om vad de tror om valet och hur de ska rösta. Vi besöker kampanjkvarter och en del är extra alerta och springer med när volontärer knackar dörr. Vi bidrar aktivt tycker vi till den amerikanska ekonomin när vi är ute shoppar. I butikerna är det tomt. Amerikanerna har på grund av krisen lagt i bromsen och många butiksägare uttrycker stor oro över hur det ska bli. En kollega fick till och med en kram i butiken där han köpte skor. Människor blir avskedade och är oroliga. Det är brutalt och hårt.

Vi som är här på studiebesök lägger pannorna i djupa veck och funderar på hur det ska bli ifall Obama vinner. Många av oss rycks med i entusiasmen över Obamas lyckade kampanj och vi sitter och hoppas på en förändring i detta mäktiga land i Oäst. Tänk om det blir avrustning i världen, tänk om USA får en president som avslutar kriget i Irak och tror på rättvis. Tänk om!

Vi följer opinionsundersökningarna och vi deltar dessutom i dem. Butikskedjan Seven Eleven har de senaste två valen kört en alldeles egen valundersökning. De trycker upp kaffemuggar en röd för McCain och en blå för Obama och den kandidat som säljer mest bör vinna valet. Just nu stödjer 60 procent av kaffedrickarna Obama.

Det ni är ett nytt sätt att handskas med statistik. Nu ska jag gå och köpa mig en blå mugg kaffe!

Lotta Gröning