Olivolja kan göra dig friskare

HÄLSA

Olivolja gör gott både i ansiktet och maten. Och får oss att leva längre.

För olivoljan är inte bara ett beprövat skönhetsmedel och ett delikat tillbehör i matlagningen – den är rena hälsokuren.

THOMAS JOHANSSON Det finns många olika sorter av olivolja att välja på. Kallpresasd är bäst och den finaste kvalitén är märkt "extra vergine".
THOMAS JOHANSSON Det finns många olika sorter av olivolja att välja på. Kallpresasd är bäst och den finaste kvalitén är märkt "extra vergine".

Olivoljan tränger långsamt ut margarinet ur de svenska köken, trots att den är bra för hälsan, särskilt för hjärtat. Långtidsstudier som genomförts på uppdrag av bland annat WHO har visat att oljan även kan förebygga flera olika tumörsjukdomar.

Enligt en svensk forskargrupp får kvinnor som äter mycket enkelomättade fettsyror mer sällan bröstcancer. Det räcker med 10 g olivolja om dagen för att få effekt.

– Olivoljan är bästa källan till enkelomättade fettsyror och det är just de fettsyrorna som minskar risken för cancer, säger Alicja Wolk, cancer- och nutritionsforskare vid Karolinska institutet och en av de som ledde studien.

– Studien visade att det är 30 procent minskad risk för cancer, och nya analyser har visat samma resultat så jag är övertygad om att det har ett samband, säger Alicja Wolk.

– Dessutom är olivoljan bra för hjärtat, så mitt råd är att man absolut ska byta ut margarinet mot olivolja! Själv använder jag bara olivolja.

Bra mot reumatism

Olivolja och kokta grönsaker kan minska risken för reumatism, enligt grekiska forskare. En studie vid universitetet i Aten visar att risken att drabbas av reumatoid artrit, en kronisk inflammatorisk sjukdom som angriper lederna, kan minskas med rätt diet. När 145 reumatiker och 188 friska personer undersöktes visade det sig att de som åt minst olivolja löpte 2,5 gånger större risk att drabbas av reumatism än storkonsumenterna. För dem som åt minst kokta grönsaker ökade risken att få reumatism med 75 procent.

Det verkar även som att den så kallade Medelhavsdieten mins-kar faran att drabbas av kranskärlssjukdomar. Dieten innehåller mycket frukt, grönsaker, nötter och vegetabiliska oljor, särskilt olivolja, samt rött vin.

Blodtrycket sänks

I juli presenterades en ny italiensk studie som visar att en diet med olivolja minskar behovet av blodtryckssänkande läkemedel. Doktor Ferrara och hans kollegor vid universitetet i Neapel jämförde två liknande fettsnåla dieters effekter på blodtrycket. Den ena dieten var berikad med 30–40 gram/dag av extra vergine olivolja, vilket innebär att kosten hade en hög andel av enkel-omättade fettsyror, 17 procent av totalt fettinnehåll.

Den andra dieten innehöll lika mycket solrosolja med hög halt av fleromättade fettsyror, 10 procent av det totala fettinnehållet. De 23 patienterna med förhöjt blodtryck, som alla åt blodtryckssänkande medicin vid studiens början, följde dieten i sex månader. Det visade sig att olivoljedieten sänkte blodtrycket rejält och patienterna kunde minska sin medicindos betydligt. För solrosdieten fanns ingen sådan förbättring.

En ny japansk studie som tidigare i år publicerades i vetenskapliga tidskriften New Scientist, visar också att olivolja kan skydda mot hudcancer efter solbad. Enligt den japanska professorn Masamitsu Ichihashi innehåller den finare jungfruoljan så kallade antioxidanter, som kan reparera skadade celler när man bränt sig i solen. Professor Ichihashi påpekar dock att olivoljan inte ska användas som solskydd.

En bra extra jungfruolja innehåller cirka 74 procent enkel-omättade fettsyror, 12 procent fleromättade fettsyror och 14 procent mättade fettsyror, framför allt palmitinsyra. Den största delen av de enkelomättade fettsyrorna utgörs av oljesyra, som skyddar mot åderförkalkning.

Smaken på olivoljan bestäms av fenolerna. Hur mycket fenoler en olivolja innehåller beror på kvalitén, men ofta ligger det mellan 100–800 mg per kilo, med extra jungfruolja i topp.

En av dessa fenoler är oleuropein, ett ämne som kan skydda mot hjärt/kärlsjukdom. En annan fenol är hydroxytyrosol som har en skyddande effekt mot mag-, tarm- och luftvägsinfektioner.

Starka hjärtan på Kreta

I den internationella studien Seven Countries Study, en klassisk jämförelse av hjärtsjukdom i olika kulturer hade Finland mest hjärtsjukdomar och Kreta minst. Skillnaden beror troligen på användningen av olivolja på Kreta.

Men förutom att olivoljan är som balsam för kroppen så är den perfekt som skönhetsmedel. Olivolja anses vara den bästa oljan i tvål, och ger en mild lutfri tvål som löddrar och rengör redan vid låga temperaturer.

Oljan har en vårdande och välgörande verkan, fungerar mot ömtålig och sårig hud och kan användas i förebyggande syfte mot bensår och dålig blodcirkulation. Oljan är mjukgörande, närande och har en skyddande effekt på huden. Den sägs också fungera bra på olika slags eksem.

Läckra rätter med olivolja som grund

fakta/olivolja

Israeliska arkeologer har hittat världens hittills äldsta produktionsplats för olivolja på havsbottnen utanför norra Israels kust – 4500 år f Kr.

Spanien är idag världens

största producent av olivolja med 200 miljoner träd och 26% av den totala omsättningen.

Olivträdet hör till Olea europaeafamiljen eller Euromediterranean. Dess vilda ursprungsart kallas Olea oleaster eller oleastrum och den odlade sativa, som finns i många olika varianter.

Välj rätt sort

Extra jungfruolja – finaste oljan. Får endast innehålla 1 gram fria fettsyror/100 gr. Används främst som smaktillsats i sallader, i soppor, över färdiga rätter med grönsaker, kött och fisk.

Fin Jungfruolja – får max innehålla 2 gram fria fettsyror/100 gram

Ordinär jungfruolja – får innehålla 3,3 gram fria fettsyror/100 gram

Aromatizzati – smaksatt olivolja.

Tuber magnatum – olivolja som fått sin arom av den vita tryffeln.

En fruktig, jordnära smak från en kraftfull jungfruolivolja är perfekt på till exempel sallader, bruschetta, carpaccio och grillat kött, men sämre lämpad för majonnäs och vissa såser.

Olivolja är den typ av fett som bäst står emot höga temperaturer i matlagningen.

Sköna tips

Olivbad: Tappa upp ett bad och häll i 10–15 droppar eterisk olja, tillsammans med ett par matskedar olivolja.

Hårkur: Värm lite olivolja som du masserar in i torrt hår. Sjunk ner i olivbadet och njut. Låt oljan i håret verka i cirka 15 minuter. Schamponera håret medan oljan sitter i. Skölj sedan.

Starka naglar: Ta några droppar olivolja och massera naglarna. Upprepa någon gång i veckan, så blir naglarna starkare och hårdare.

Petra Holm