Bryt ensamheten och bli starkare

Många människor längtar efter någon att dela sina tankar och känslor med. Det kan vara svårt att få nya vänner, men det finns vägar ut ur ensamheten.
Många människor längtar efter någon att dela sina tankar och känslor med. Det kan vara svårt att få nya vänner, men det finns vägar ut ur ensamheten.
HÄLSA

Har du lovat dig själv att bryta ensamheten?

Eller att stressa mindre?

Börja ditt lugnare och mer sociala liv redan i dag!

Barnen är halvvuxna eller har flugit ut. Du är överviktig, känner dig ensam och ledsen och oattraktiv efter någon separation.

Kanske är du slav under tidspress, prestationsångest och orimliga krav.

Eller tvärtom: Du är ute på banan igen. Nyanställd, frisk, lycklig och fri.

I samtliga fall ställer du dig frågan: Hur går jag vidare nu? Vad kan jag göra för att må bättre?

Visst kan en halvtimmes promenad om dagen ge många ”stugsittare” ökad livskvalitet. Men många människor har ingen vän att gå med. Man tröttnar därför ganska snart.

Många av oss upplever stressen och ensamheten som betydligt större problem än bristande motion.

Stress största hälsofaran

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är stress det allra största hotet mot folkhälsan. Bara under de senaste åren har anmälningarna om stress och arbetsskador ökat med 40 procent i Sverige.

Stress sätter i gång 1 400 olika fysiologiska och biokemiska processer i kroppen, till exempel magbesvär och hudproblem. Extrem stress under en längre tid anses kunna leda till stroke.

Ensamhet är ett exempel på stresstillstånd med hög riskfaktor.

Men allt detta går att bryta sig ur. Om du verkligen bestämmer dig har du stor chans att lyckas.

Du kan förverkliga dina planer på en nystart med ganska små medel.

Att minska stressen, bryta ensamheten, förbättra hälsan och öka motionen är några bra exempel.

Så hittar du vägen ut ur ensamheten

Återuppta kontakten med dina gamla vänner. Kanske räcker det med ett telefonsamtal, sedan är isen bruten. Du lever bara en gång – och vad har du egentligen att förlora?

Bjud hem några grannar eller arbetskamrater

– speciellt dem som du tror delar dina intressen – på kaffe eller en bit mat. Chansen är stor att du blir bjuden tillbaka. Självförtroendet stiger.

Börja prata med dina grannar, erbjud dig att hjälpa till ibland med småsysslor som att vattna blommor. Det räcker ofta för att bygga vänskap.

Anmäl dig till nya kurser. Gå en datorkurs, lär dig laga mat eller att dansa bugg. Gå med i en kör eller studiecirkel, kanske en idrotts- eller pensionärsförening.

Skaffa hund eller kolonilott. Då träffar du nya människor på ett naturligt sätt.

Gå med i en förening.

de flesta hyreshus och bostadsområden i Sverige finns det någon förening:

byalag, kyrko- eller vägförening. Gå med i en sådan förening eller starta en själv.

Strunta i småkrämpor. Njut av hälsan i stort. Trivs du med dig själv kan du också skapa relationer till andra. Inled inte en ny bekantskap med att bara ”prata sjukdomar”. Risken är stor att du skrämmer bort folk.

Så minskar du stressen

Sänk kraven. Ställer du för höga krav på dig själv? I så fall, vem är det som kräver för mycket, du själv eller någon annan? Kanske är dina mål orealistiska. Försök att analysera dina tankemönster. Byt ut ”måste” mot ”borde” lite oftare.

Säg nej. Tro aldrig att du är oumbärlig. Lär dig säga ifrån i tid. Försök prioritera och delegera. Både i arbetslivet och i hemmet.

Meditera på jobbet. Stäng av telefonen och ta en kvarts paus. Stå upp och andas djupt. Känn hur magen rör sig när du andas in. Koppla sedan bort magen, och gör samma andningsövning med bröstet. Håll andan, slappna av, ta ett djupt andetag.

Prova massage. Turas om med dina arbetskamrater och vänner att massera stela axlar på varandra. Det kan minska stressen. Så

Tomas Sjöman