Här börjar ditt nya liv

Låt ditt nya, friskare liv börja i dag. Ett första steg kan vara att börja motionera regelbundet. Det ger dig ork att även göra andra saker och stärker självförtroendet.
Foto: ANDREAS LUNDBERG
Låt ditt nya, friskare liv börja i dag. Ett första steg kan vara att börja motionera regelbundet. Det ger dig ork att även göra andra saker och stärker självförtroendet.
HÄLSA

Sommaren är slut och vardagen tar vid.

Men allt behöver inte rulla på i gamla hjulspår.

Med enkla knep kan du fylla din vardag med mer motion, mindre stress och en rikare fritid.

Aftonbladet Hälsa hjälper dig på vägen.

Trött, sover dåligt, deppig och håglös?

Har du svårt att komma igång med saker du vill göra?

Det kan bero på brist på motion.

– Trötthet är ofta ett tecken på att kroppen längtar efter rörelse. Bara för att huvudet är utarbetat behöver inte kroppen vara det, säger Johan Holmsäter, numera verksam med hälsoplanering inom näringslivet.

Han startade motionsrörelsen Friskis & Svettis för snart 25 år sedan. Tillsammans med före detta hustrun Lena har han nu skrivit boken ”Lev med liv & lust” med tips och råd för hur vi kan skaffa oss och behålla nya vanor.

– Rörelse kan vara bästa sättet att vila och få nya krafter. När vi är som mest trötta behöver vi motion och avspänning. Det kan ge oss extra ork och göra så att vi sover bättre, säger han.

De flesta av oss rör oss för lite. Just trötthet och sömnsvårigheter beror ofta på att vi sällan laddar ur kroppen fysiskt med ansträngning för att sedan bli riktigt avspända, menar Johan Holmsäter.

– Studier visar att bara 3–5 procent av personer från 25–30-årsåldern och uppåt laddar ur fysiskt regelbundet. 25–30 procent ”bekvämlighetspromenerar”. En stor grupp gör inte någonting alls.

Bra kondis ger kraft

Har vi bra kondition får vi också mer kraft till det vi skulle vilja göra utöver det vardagliga arbetet, anser Johan Holmsäter.

– Det kan vara allt från att måla blomkrukor och gå på utställningar till att resa eller fjällvandra. Har vi inte ork är det lätt hänt att vi bara sjunker ner framför tv:n på kvällen. Och blir ännu tröttare.

Trötthet kan också bero på stress och psykisk press.

– Blodtrycket stiger och spänningen i bland annat muskulaturen i nacke, rygg, huvud och axlar ökar. I stället för att då spänna av med vila och rörelse biter vi grinigt ihop och tar kanske en cigarett, ett glas vin eller en kopp kaffe för att pigga upp oss. Vi har då växlat in på dåliga vanor som det gäller att växla oss ur på rätt sätt, säger Johan Holmsäter.

Stress kan göra att vi även ”missar” en stor del av en välbehövlig semester.

– Det kan ta tio dagar av ledigheten att få ner blodtrycket och gå ner i varv.

Fungerar som meditation

Motion som är rytmisk och monoton är särskilt bra för att avleda stress. Att regelbundet jogga, simma, cykla eller kraftfullt promenera är exempel på avstressande motion.

– När det blivit en vana fungerar det ungefär som meditation. Det hjälper oss att koncentrera oss och slappna av. Man är helt inne i det man gör och glömmer omvärlden. Allt går av sig självt.

Blodgenomströmningen ökar. Man rensar huvudet och tankarna får flöda fritt.

– Det är därför man ofta kommer på bra idéer och löser problem när man till exempel joggar eller promenerar.

När motionen blivit en del av våra liv stärker det inte bara hjärtat. Det ger även styrka åt vårt psyke, menar Johan Holmsäter.

– Man har lärt sig att det går att ta sig över motstånd. Man kan få bättre självkänsla och bli mer handlingskraftig, piggare och gladare.

Bryt ensamheten och bli starkare

Ladda mentalt för att nå dina mål

blir det lätt och skönt att träna

Crosstraining - en utmaning i naturen

Hitta rätt motion för dig - stor guide

Ann-CathrineBjörnör Carlsson