FRÅGA NÄRINGSFORSKAREN

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert pånäringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till:

ÄR MAGNESIUM BRA MOT STRESS

Jag har hört att det finns naturläkemedel som hjälper mot stress. Stämmer det? Tror att det var något med magnesium i. Är det bra? Hur ofta ska man äta det?

Är man stressad anser jag att man i första hand skall tänka igenom sin situation och lära sig planera. Ett vanligt fel är att man tar på sig orealistiskt mycket arbete.

Ett annat tips är att lära sig någon avslappnande metod, till exempel meditation. Visst är magnesium ett viktigt mineral, men det hjälper dig inte speciellt mot stress. Ett fullvärdigt näringsintag skapar dock förutsättningar för att du ska få en högre stresstolerans.

Vid begynnande näringsbrist är symptomen till en början ofta subjektiva, exempelvis dålig koncentration och dålig stresstolerans. Vissa så kallade adaptogener, bland annat ginseng, anses kunna öka stresstoleransen något. Det finns också naturläkemedel med lugnande effekt som kan hjälpa vid insomningsbesvär i samband med stress.

HUR SLIPPER MAN JÄRNBRIST?

Hur får man i sig järn på bästa sätt?

Exempel på järnrik animalisk föda är främst blodmat (blodpudding och paltbröd), men lever och kött är också bra källor. Förhållandevis järnrik vegetabilisk föda är bruna bönor, grönkål, mangold och i viss mån potatis, spenat och grovt bröd.

Järninnehållet i maten har blivit allt lägre genom att vi äter mindre blodmat och inälvsmat. Förr använde vi dessutom gamla stekpannor och järngrytor som gav oss järn. Situationen har förvärrats genom att järnberikningen av mjöl togs bort 1994.

VILKA TILLSKOTT BEHÖVER MAN

Vilka kosttillskott behöver vuxna kvinnor, män och barn?

Genom att näringsintaget ofta inte är fullvärdigt (maten är ofta utarmad, många slarvar med maten samt lever på ett sätt som ökar behoven av vissa näringsämnen) så har olika kosttillskott fått allt större betydelse för att skapa förutsättningar för bra hälsa. Det vi har svårast att täcka behoven av är mikronäringsämnen, det vill säga vitaminer, mineraler och spårelement.

Jag förordar ofta breda dokumenterade kosttillskott med vitaminer-mineraler-spårelement till vuxna såväl som barn. Två viktiga ämnen som man har särskilt svårt att täcka behoven av med svensk mat är vitamin E och selen. Även om man äter en till synes fullvärdig kost är intaget av dessa ämnen ofta för lågt. Inget näringsämne kan ersätta ett annat.Vi kräver ett balanserat intag av samtliga.