Trolla bort julfettet

Kvitta mat mot motion och behåll vikten

HÄLSA

Julbordet är som en fettbomb.

Men allt går att trolla bort.

Med Hälsas "köttbullsformel".

Effektiv julmotion. Tio köttbullar och fyra skinkskivor förbrukar du på ett aerobiscpass.
Foto: THOMAS JOHANSSON
Effektiv julmotion. Tio köttbullar och fyra skinkskivor förbrukar du på ett aerobiscpass.

Trots många goda föresatser vet de flesta hur december brukar sluta.

Firmans julfest följs upp av en matorgie av kolossalformat.

För många av oss påminner julfrossandet om dryckesslaget i tv-klassikern Grevinnan och betjänten, "The same procedure as last year", ni vet.

Gå till bordet igen

Vi lämnar bordet för att sträcka på benen, kanske ta en tupplur, innan det är dags att gå till bords. Igen.

Så där håller det på en bit in på nyåret. Sen sker uppvaknandet. Och rusningen till viktväktarna.

Men, visst, julmaten är omistlig i de flesta svenska hushåll. Traditionen väger tyngre än innehållet på tallrikarna.

Alla godbitar, hur läckra och älskade de än är, har sitt pris. Så även på vågen.

Julens matfröjder kan, tyvärr, sabotera många månaders kamp för bättre midjemått.

Men, nu kommer min poäng, du behöver varken försaka julmat eller gå upp i vikt - så länge du rör dig i motsvarande mängd.

Med städning, shopping, snöskottning, promenader, skidåkning och andra aktiviteter kan du sköta kroppens "renhållningsarbete."

Hälsas "köttbullsformel" går ut på att kvitta mat mot motion. Tugga mot steg om du så vill.

Se gärna till att dansen kring granen blir extra lång och att promenaderna verkligen tas varje dag. Gärna fler gånger per dag.

Kajsa Asp, dietist på Viktväktarna i Helsingborg, tycker inte att vi ska överdriva kalorijakten. Julen är ändå till för att firas. Maten är viktig.

Kajsa tvekar inför julbordens "kvarsittare". De som gärna äter och dricker sig igenom halva december.

Se upp med feta rätter

Visst finns det rätter som alla behöver se upp med oavsett om man har viktproblem eller inte, till exempel ål, majonnäs, rödbetssallad, feta korvar, nötter och alltför mycket dryckjom.

Kom ihåg: god mat och mycket motion är inga motpoler.

Utan en garanti för ett sundare och bättre liv.

Varför inte byta ut kakorna till kaffet eller sista groggen mot en promenad, eller en dans, med någon som är lika mätt som du.

Eller övergå till fettsnåla recept.

De som du varje vecka hittar i Hälsa.

Så fort bränner du julens godsaker

Så fort bränner du julens godsaker

Här kan du själv se hur mycket du förbrukar per timme vid olika aktiviteter. Översätt gärna i köttbullar, prinskorvar eller skinkskivor.

Tomas Sjöman