5 övningar mot julstress

Gör som stressdoktorn och få tillbaka lugnet

1 av 5
1. Ställ dig med fötterna en bit isär och lätt vinklade utåt. Höj blicken och fixera den på till exempel en lampa en bit bort och uppe i taket. Lägg båda händerna omlott bakom ryggen. Koppla av.
HÄLSA

Sitter du fast i juljäktet?

Här är stressdoktorns fem knep för att sänka spänningarna i bröst, axlar och nacke.

"Stressdoktorn" och beteendevetaren Tomas Danielsson, 49, från Örebro undervisar i stresshantering och har vaccinerat tusentals personer för stress runt om i hela Skandinavien.

– Det har blivit lite fint att vara upptagen och säga "jag måste vidare", säger stressdoktor Tomas Danielsson.

Själv försöker han att inte stressa upp sig, men det är inte alltid det lyckas, särskilt inte i julhetsen när klapparna till familjen ska köpas, de två hundarna rastas och han ska hinna med flera föredrag i veckan. Men då har han ett knep för att lätta på spänningarna och sänka stressen i kroppen.

Slappna av på bussen

I dag bjuder han läsare på stressdoktorns snabblektion i julbrådskan. Övningen är så kort att du kan tillämpa den nästan var som helst, i busskön, i väntan på en långsam hiss eller framför datorn där övningen ursprungligen är född och utvecklad.

Självklart finns det längre och mer omfattande övningar för den som har långtgående besvär med nackar och trötta bröstryggar, men den här är stressdoktorns personliga övningar som fungerar när tiden är knapp.

Tomas Sjöman