Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på

näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till: fraga.halsa@aftonbladet.se

HUR SKA JAG ÄTA NÄR JAG TRÄNAR?

Jag tränar ofta efter arbetet och har problem med hur jag ska äta. Jag hinner inte äta middag i god tid före träningen och när jag kommer hem är det sent. Hur, när och vad ska jag äta? Jag vill både bränna fett och bygga muskler.

En större måltid bör ätas minst tre timmar före träningen. En bra regel är sedan att äta inom en timme efter träningen. Ett bra tips är att försöka äta ett fullvärdigt mellanmål (bland annat med högvärdiga proteiner och kolhydrater) så snart som möjligt efter träningen. Det har visat sig att många inte lyckas täcka sina behov av alla näringsämnen varför kosttillskott, inte minst i form av vitaminer och andra mikronutrienter, har en viktig funktion att fylla. Om du måste träna på kvällen är min erfarenhet att det är bäst före middagen.

KOSTTILLSKOTT MOT PSORIASIS?

Jag lider av psoriasis. Hur vanligt är det? Finns det något kosttillskott eller annan egenvård som kan vara till hjälp mot det?

Omkring 200 000 personer i Sverige har någon form av denna hudsjukdom. Orsaken är okänd men det finns en ärftlighet. Den traditionella behandlingen består ofta i lokala behandlingar i form av kortisonsalvor eller speciella UV-ljusbehandlingar som kan kombineras med läkemedel som förlångsammar celldelningen i överhuden. Vissa studier pekar på att patienter med psoriasisbesvär kan ha ökade behov av vissa mikronäringsämnen (vitamin A , folsyra, vitamin B12, selen, zink, fleromättade fettsyror) och att tillståndet i åtminstone vissa fall kan förbättras av tillskott av dessa ämnen. Jag tycker att du kan pröva med att regelbundet tillföra breda dagliga tillskott med samverkande mikronäringsämnen. OBS! Tillför ej extra vitamin A om du redan fått A-vitamin på recept av din läkare. Detsamma om du fått läkemedel som innehåller A-vitaminliknande ämnen. Ett vanligt exempel utgörs av Neotigason vars aktiva ämne acitretin är en ”släkting” till vitamin A.

KAN KOLHYDRATER OMVANDLAS TILL FETT?

Finns det processer i kroppen som omvandlar kolhydrater eller proteiner till fett?

Ja, överskott av både kolhydrater och proteiner kan omvandlas till och deponeras som kroppsfett. När behoven av kolhydrater är täckta och glykogendepåerna (reservenergi) har fyllts så kommer fortsatt överskottsintag av kolhydrater att med hjälp av enzymer omvandlas till fett. Protein består av aminosyror. När behoven av aminosyror är täckta och de begränsade depåerna av aminosyror i levern är fyllda, så kommer fortsatt överskott att enzymatiskt omvandlas till fett.