Få flåset tillbaka

HÄLSA

Var tredje svensk har en övervikt som innebär risker för hälsan.

Den som är smal, men aldrig rör på sig, lever ännu farligare.

Så varför inte starta idag? Här är hälsas kom igång-tips.

Foto: Per Björn

Övervikt är av WHO betraktad som en världsepidemi. Under de närmaste 25 åren beräknas antalet diabetiker öka från 135 miljoner till 300 miljoner.

Ja, vad rör det mig, tänker du som läser just detta. Du som kanske ”bara” har 5-8 kilos övervikt.

Men visste du att 5-8 kilos övervikt innebär 50% ökad risk för att utveckla följdsjukdomar som diabetes, högt blodtryck samt hjärt-kärlssjukdomar.

– Det räcker med en smörgås för mycket per dag för att gå upp 8 kilo på ett år, säger professor Per Björntorp.

Motionen är viktigast

ViktVäktarna finns, som ett av flera alternativ, på cirka 350 orter i Sverige.

Men ännu viktigare än vikten är motionen.

Ny forskning har visat att det är bättre att vara överviktig och tränad än smal och otränad.

Du som sällan eller aldrig rör på dig ligger alltså ganska risigt till. Oavsett din vikt.

Men med små medel går det att flytta fram positionerna. På bara några månader kan Trötter bli Glader. Rundis en sundis. Soffliggaren en hurtbulle. Och så vidare

Kroppen ropar efter mer

Motionen fungerar ofta som en drog. När du väl börjat, fått gung i steget och friskt syre i blodet, så ”ropar” kroppen på en fortsättning.

Ju bättre tränad du blir, desto mer pockande känns denna inre röst.

Kan det vara värt ett försök?

I så fall vill vi bidraga med några tips på ganska enkel kom i gång-motion svå här efter alla helger

4 sätt som fungerar

Tomas Sjöman