Behandlingarna som botar suget

Så håller du koll på ditt drickande

HÄLSA
För många blir alkoholen ett nödvändigt ont (Kvinnan på bilden har ingenting med artikeln att göra)
Foto: Per Björn
För många blir alkoholen ett nödvändigt ont (Kvinnan på bilden har ingenting med artikeln att göra)

Ett glas vin till maten eller några öl på festen sätter guldkant på tillvaron för de flesta.

För många blir alkoholen dock ett destruktivt medel att fly verkligheten med.

Hälsa tipsar hur du håller koll på ditt drickande.

Sprit, vin och öl är av central betydelse för de flesta vuxna när det gäller både fest och avkoppling. Vår inställning till alkoholen är dock komplicerad. Drickandet är en självklar del av livet men samtidigt något som förknippas med skam, skuld och smussel. Och bortom ruset finns hoten alltid närvarande: hälsorisker, våld, olyckor och missbruk. Nästan alla har någon vän eller anhörig som dricker för mycket.

– När alkoholen blir en central aktivitet på bekostnad av det som egentligen är viktigare blir det destruktivt, säger alkoholläkaren Sven Andreasson vid beroendecentrum Nord och det förebyggande Stad-projektet i Stockholm.

– Ett typiskt farotecken är när man dricker mer än avsett. Att de där två ölen man tänkt ta på krogen alltid verkar bli åtta istället, säger Sven Andreasson.

Det lättaste är kanske att med hjälp av en tabell räkna ut sin alkoholkonsumtion i cl och jämföra med de rekommendationer som finns vid olika mängder. Än mer belysande blir det om man därtill funderar på vilken attityd man har till alkoholen, hur viktig den är och i vilka sammanhang man dricker. Att planera en ”vit” alkoholfri månad emellanåt är ett sätt att se hur betydelsefull spriten har blivit. Och om man klarar av att vara utan den.

– Har man alkoholister i släkten finns det en genetisk belastning, eftersom alkoholism är delvis ärftligt. En annan varningssignal är om du inte reagerar lika kraftigt på alkohol, alltså ”tål” mer och därför dricker större mängder, säger Sven Andreasson.

Om man har sociala fobier och känner sig tvungen att dricka vid umgänget med andra tillhör man också riskgruppen.

Johannes Lundborg

Vet du med dig att du dricker för mycket?

Det finns många sätt att vända dåliga dryckesvanor utan att behöva bli nykterist.

Det viktigaste är att du har bestämt dig för att styra över alkoholen och inte tvärtom.

Att gå till doktorn med ett ont knä känns självklart för de flesta. Desto större kan motståndet vara när det gäller att skaffa hjälp för problem med alkoholen. Många upplever det som ett nederlag eller svaghetstecken att inte klara av att hantera spriten.

Oftast är det inte heller nödvändigt att söka hjälp. Med målmedvetenhet och rätt inställning kan du relativt snabbt ändra dina dryckesvanor.

– Det första steget är att ta ställning till målet, till hur mycket du anser att det är rimligt att dricka. Jämför sedan med hur mycket du dricker i verkligheten, säger Sven Andreasson.

Steg två är att identifiera dryckesvanorna. Med vem dricker du? När? Var? När mår du dåligt som en följd av drickandet?

Nästa steg är att antingen undvika eller anpassa faktorerna bakom drickandet.

Om du ändå inte får kontroll över ditt drickande är det troligtvis dags för mer radikala livsförändringar. Tillhör man en yrkeskår eller ett kamratgäng där det är svårt att säga nej till alkoholen kan det vara aktuellt att byta jobb eller umgänge.

Som ett sista steg, när inget annat hjälper, är det aktuellt att söka professionell hjälp hos sjukvården eller någon organisation. En vanlig metod är att medicinera med antabus, som gör kroppen så dålig när man dricker att man tvingas hålla sig nykter.

– Det finns många tricks för att dra ner på alkoholintaget utan att direkt ändra dryckesvanorna. Bara en sak som att ställa ifrån sig glaset på bardisken och inte stå med det i handen minskar takten på drickandet betydligt, säger Sven Andreasson.

Andra tricks är att smutta istället för att dricka med stora klunkar, dricka svagare drycker, minska takten och bestämma sig för att gå över till vatten efter ett visst klockslag. Dessa vanor är inte bara bra i ett långsiktigt perspektiv. De kommer också att få dig att må betydligt bättre dagen efter.

Johannes Lundborg