Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till:

Varför får jag ont i benen?

Jag är en tjej på 19 år. Jag har tidigare spelat handboll på elitnivå, men höll upp med träningen i två år och försökte mig sedan på spinning! Mitt stora problem är att jag efter tre träningstillfällen får ont i smalben och knän. Detta gör att jag ger upp varje gång jag bestämmer mig för att börja träna. Vet du vad detta kan bero på? Jag tränar bara tre gånger i veckan, värmer upp och stretchar varje gång.

Jag tycker du ska kontakta en naprapat för att bli kvitt dina besvär. Under tiden bör du minska spinningträningen från tre till en gång i veckan. Som komplement till spinningen kan du träna cirkelträning. Det är en bra träningsform då du tränar både kondition och styrka. Börja med att träna alla muskelgrupper utom ben och vader. När dina besvär ger efter kan du komplettera med ben- och vad-övningar eller återgå till spinningen.

Hur får jag smalare höfter?

Jag har fylliga höfter och trots mycket träning minskar de inte. Vad kan jag göra?

En förändring i din livsstil kan också förändra din kropp. Mitt förslag är att du byter ut två av veckans promenader mot löpning i lugnt tempo. Om det känns jobbigt kan du börja försiktigt med 10–15 minuter och öka med 1–2 minuter varje vecka. Komplettera gärna med styrketräning en gång i veckan. Tänk på att äta regelbundet och mångsidigt. Jag rekommenderar dig att äta 5–6 mindre mål och dricka 2–3 liter vatten/dag.

Varför går jag inte ner i vikt?

Jag har börjat träna regelbundet för fyra månader sedan efter ett långt träningsuppehåll. Jag har förbättrat min ork betydligt och vilopulsen går samma väg men jag går inte ned ett enda kilo trots all motion. Vad gör jag för fel?

Hur ska jag träna för att springa en mil på 60 minuter?

Det är ett vanligt fenomen att vikten står stilla i början. Det som händer är att muskulaturen och levern lagrar mer kolhydrater. Ett gram kolhydrater binder dessutom ca 2,7 g vatten. Det är positivt eftersom kolhydrater är ett högoktanigt bränsle som du behöver i din träning. Samtidigt sker en minskning i fett vilket ger en oförändrad totalvikt.

Angående milen föreslår jag att du springer ett distanspass i veckan på ca 60 minuter i lugnt tempo. Lägg till ett pass snabbdistans på 5 km då du tar tid. Spring samma sträcka varje gång så att du kan jämföra från gång till gång. Krydda med lite intervallträning då du springer tre gånger fyra minuter i ett högt tempo. Vila ca 4–5 minuter mellan varje intervall. Värm upp innan!