Tränaren tipsar: Börja simma igen

1 av 2
Tommi Lindqvist, personlig tränare.
HÄLSA

Hur mår Peter om tio år om han fortsätter leva som han gör?

Tommi Lindqvist, personlig tränare: Om Peter fortsätter som nu finns risken att hans knä blir sämre och då dröjer det inte lång tid tills andra problem dyker upp. Han hamnar i en ond cirkel som är svår att ta sig ur. Det finns dessutom ökad risk för hjärtinfarkt och andra sjukdomar.

Peters kommentar: Jag är livrädd för att få ont i kroppen och mer problem med knä och rygg, det skulle vara förödande, inte minst för mitt jobb som kräver rörlighet.

Tommis tips:

Det är jättebra att Peter promenerar, det har säkert bidragit till att hans värden är så bra. Men han behöver röra sig mer för att kunna gå ner i vikt.

Somna inte om efter frukosten på morgonen, ta promenaden redan då, det är en bra start på dagen. Undvik att vara inaktiv efter en måltid.

Ta upp simningen igen och simma en gång i veckan.

Få upp intensiteten i promenaderna, gå fortare vid vissa partier, jobba dig uppför en backe och varva snabba partier med långsamma.

Träna cirkelträning med hantlar en gång i veckan. Gör varje övning 5-10 minuter.

Utnyttja den naturliga träningen. Ställ bilen ett par kvarter bort, ta trapporna istället för hissen osv.

Peters kommentar: Det låter som vettiga lösningar som passar mig. Promenad efter frukosten låter bra och simma har jag varit inne på tidigare. Det här skulle jag kunna hålla utan problem.