Näringsforskaren tipsar: Satsa på 100-110 kg

1 av 2
HÄLSA

Hur mår Peter om tio år om han fortsätter leva som han gör?

Magnus Nylander, näringsforskare: Ensidig kost ökar risken för bristsjukdomar. Fetma är ett allvarligt hälsoproblem i välfärdsländerna och livsfarligt. För många extrakilon är en stor påfrestning för leder och hjärta. Det finns risk för humörsvängningar och sämre prestationsförmåga.

Peters kommentar: Humöret är det inget fel på nu, men visst orkar jag mindre nu än tidigare och jag vill ju orka mer.

Magnus tips:

Det är vanligt att simmare som slutar tvärt går upp mycket i vikt, men det går ganska snabbt att få tillbaks en del av flåset. En del överviktiga har ganska bra styrka, och så verkar vara fallet med Peter, men eftersom det är många kilon att släpa på blir de trötta ganska snabbt.

Ät ett multivitamintillskott som garanterar att man får i sig alla viktiga ämnen.

Skilj mellan idealvikt och trivselvikt. En 50-åring behöver inte väga lika litet som en 20-åring. Satsa på den vikten du trivs med, vilket ligger omkring 100-110 kilo.

Ät på regelbundna tider.

Ät fler måltider men mindre varje gång.

Ät mycket långsamma kolhydrater som ris och pasta.

Peters kommentar: Min idealvikt tror jag ligger runt 105-110 kilo, det har jag vägt förut och trivdes bra med. Det var min kropp som bestämde det, tror jag, för jag vägde det i flera år. Att gå ner 30 kilo är helt orimligt i mina öron. Äta på regelbundna tider kan bli svårt, men jag ska försöka.