Släng pillren - yoga bort mensvärken

I tusentals år har yoga använts mot smärta

1 av 3
1. Fjärilen Gör så här: Sitt mot en vägg så att du blir rak i ryggen. Sätt fotsulorna mot varandra och pressa ner utsidan av låren mot golvet. TID: 3-5 minuter. Kommentar: Den här övningen stärker urinblåsan och bäckenområdet samtidigt som blodgenomströmningen ökar.
HÄLSA

Var tredje ung kvinna lider av mensvärk. Och var tionde har så stora problem att hon blir sängliggande.

Men nu kan du slippa smärtan och illamåendet utan att du behöver ta en enda värktablett.

Hälsa har yoga-övningarna som lindrar din mensvärk.

- Kör passet regelbundet och du kommer att märka en klar förändring till det bättre när du har mens, det lovar jag.

Maria Boox är säker på sin sak. I flera år har hon undervisat i yoga både i Sverige och utomlands och gjort träningsprogram till kvinnor med svåra menssmärtor.

- Speciellt kommer jag ihåg en tjej som var 19 år när hon kom till mig. Hon har fått ett helt nytt liv nu. Tidigare blev hon alltid sängliggande och kräktes i dagar, nu är hon aldrig sjukskriven. I alla fall inte på grund av mens. Peppar, peppar ta i trä, skrattar Maria.

Syrebrist ger upphov till värk

Mensvärk orsakas av syrebrist i och runt livmodern. Under menstruationen drar musklerna ihop sig så mycket att området blir blodfattigt. Yogan får musklerna att slappna av så att syrerikt blod kan komma fram till livmodern.

- Principen är den samma som när du stretchar efter ett träningspass. Musklerna blir långa och du slipper kramp och träningsvärk efteråt, säger Maria.

Mensvärk kan även ha hormonella orsaker. Även här hjälper yogan till att återställa balansen.

För att få resultat gäller det att vara ihärdig i sitt yogautförande. Ordinationen är 2-3 gånger i veckan, året om, i 10-15 minuter - samt varje dag vid mens. Ett tidskrävande program jämfört med att stoppa i sig en tablett för att bli av med smärtan. Men Maria menar att fördelarna med yoga är så många fler att det absolut är värt det.

- Med en tablett tar du bara bort problemet för stunden medan yogan "botar" symptomen. Kroppen slipper även ta kraft och energi till att bryta ner främmande kemiska ämnen, säger hon.

Självförtroendet stärks också

- Du blir även starkare som person när du märker att du själv kan förändra ditt liv. Något som förhoppningsvis speglar av sig på hur du förhåller dig till jobb, förhållanden och släktmiddagar, säger Maria.

Maria tycker även det är viktigt att ge sig själv tid.

- Det är ett sätt att visa för sig själv att man är värdefull. Jag tror att alldeles för många kvinnor fortfarande "utplånar" sig själva för att andra ska må bra.

Koncentrationen är viktig

Innan du sätter igång med ditt yoga-pass är det bra om du ringer det där samtalet du måste ringa och lagar läckan under diskbänken eller vad det nu är. Allt för att du ska kunna koncentrera dig på träningen i lugn och ro. Gör det även lite mysigt, med exempelvis levande ljus eller rogivande musik, så att du lättare varvar ner.

Och kom ihåg. Det finns ingen världsmästare i yoga. Träningsformen passar alla. Din kropp får exakt det resultat som just du behöver, oavsett om du är världens vigaste eller lite småstel. Lycka till!

Så här gör du övningarna för att få bäst effekt

- och därför hjälper de mot smärtorna

Robert Andersson