18 tips för ett bättre liv

HÄLSA

Har du svårt att hitta en väg ut ur stressen? De här råden kan hjälpa dig:

1

Lyssna till din kropp. Är du ständigt trött, lättretlig eller har värk i musklerna?

Kroppen kanske försöker tala om att du behöver slå av på takten, ta lite ledigt eller sjukskriva dig.

2

Kartlägg stressen. Var och när känner du dig mest stressad? Varför? Kommer kraven från dig själv eller någon annan?

3

Sov ordentligt. Sömnbrist är en av de stora orsakerna till att människor känner sig stressade. Du som har ett stillasittande jobb behöver motionera mycket.

4

Oroa dig inte i onödan ("Tänk om"").

Någon har sagt: "jag har haft många bekymmer i mitt liv. Huvudsakligen för saker som aldrig inträffat."

5

OM du råkar ut för något du inte kan göra något åt - försök acceptera det oundvikliga. Låt vågen komma" och håll andan. Efteråt finner du kanske att det inte var så farligt som du hade trott.

6

Våga be om hjälp. Ensam är inte alltid stark.

7

Sätt upp realistiska mål, och rimliga delmål. Du kan inte gå direkt från att vara nybörjare till att bli expert.

8

Stycka inte upp tiden i för små delar.

Försök göra storskiften i almanackan så att du byter aktiviteter något mindre ofta. Det är faktiskt en lisa att ha tråkigt ibland. Det föds många goda tankar ur det.

9

Unna dig ställtid (från engelskans "set up-time"). Tro inte att du kan gå från den ena aktiviteten till den andra hux flux. Det tar tid att ställa om, också att ställa om tankar.

10

Var inte alltid tillgänglig - genom att alltid vara tillgänglig uppfyller du möjligen omvärldens kortsiktiga önskemål. Men har du tänkt på vilka stordåd du skulle kunna utföra på längre sikt, både för dig själv och din omgivning, om du ibland skärmade av dig?

11

Har du verkligen möjlighet att nå upp till de krav som ställs på dig? Om inte - försök se till att kraven minskas.

12

Hetsa inte upp dig för småsaker. En irriterande detalj är just en detalj - och inte en katastrof. Slit inte ditt hår för något du ändå snart har glömt.

13

Lös dina konflikter. Olösta konflikter som ligger och gnager skapar energislukande oro. Prata ut om problemen.

14

Växla tempo. Sjuklig stress beror inte på att du jobbar hårt, utan på att du inte hinner ta det lugnt mellan varven.

15

Skaffa en hobby som är totalt annorlunda jämfört med ditt arbete.

16

Försök avsätta tid till dig själv - utan att ha några aktiviteter inplanerade

17

Gör saker du tycker om - inte bara sådant du borde göra.

18

Om inget av det nämnda hjälper - uppsök läkare.

Källor: Lennart Levi, professor i psykosocial miljömedicin, Bodil Jönsson, professor i fysik, Lasse Eriksson, komiker och författare till boken "Fortsverige".