Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till:

Hur ska jag träna och äta?

Jag är en kille i 20-årsåldern som gått ned i vikt eftersom jag åt fel. Förr var jag ganska vältränad. Vad är bäst träning för mig och hur mycket ska jag träna? Har börjat på gym igen och tränar tre styrkepass/ vecka och ett konditionspass. Vad ska jag äta?

Veckoschemat ser bra ut. Dela upp kroppen på tre delar. Kör 6 – 12 set per muskelgrupp. Träna en timme/gång. Ändra sedan belastning, antal repetitioner eller byt ut några övningar varje månad. Lyssna på din intuition och ta en vilodag om du är trött eller övertränad. Energibehovet beror på hur du rör dig och din andel fettfri kroppsmassa. Be en personlig tränare räkna ut ditt värde på www.pt-school.com. Där kan du också hitta en tränare. Undvik näringsbrist genom att äta mångsidigt och regelbundet. Komplettera gärna med multivitamintillskott.

Hur återfår jag fysisk styrka?

Jag är en kvinna på 45 år som haft en ätstörning i 4 år. Som minst vägde jag 43 kilo till 168 cm. Nu är jag normalviktig men återfår inte den fysiska styrkan. En promenad gör mig uttröttad. Jag är som en trasa i kroppen trots all motion. Hur bygger man upp sig igen? Vissa påstår att det bara är vila som gäller. Min behandlare förbjöd mig att ta cykelturer men jag kan inte låta bli. Kroppen skriker hela tiden efter mer motion.

Att bygga upp eller återfå sin fysiska styrka kräver en lagom mängd träning kombinerat med ett tillräckligt näringsintag och vila. Det kan ta tid och det ska det göra. Jag tror att du känner dig som en trasa på grund av väldigt mycket motion. Se i första hand till att motionera mindre och vila mer. Testa gärna yoga i stället för motion. Fortsätt samarbetet med din behandlare som säkert kan hjälpa dig in på rätt väg och minska ditt träningssug. Försök också att ta reda på vad som orsakar det.

Hur gör jag för att bli smidigare?

Jag är en tjej som springer, åker skidor, simmar och styrketränar. Jag tränar ofta lågintensivt för att bränna fett men får ingen effekt. Styrketräning bygger för mycket muskler och gör löpningen klumpig. Jag vill bli bättre på löpningen, tappa min "kantiga" kroppsform och bli smidigare.

Satsa på löpningen. Förutom förbränningsträningen bör du komplettera med intervallträning och snabbdistanspass. Intervallerna är 4 – 8 minuter, vila 2 – 4 minuter. Upprepa 3 – 4 gånger. Snabbdistanspassen är 20 – 40 minuter, strax under tävlingstempo. Träna styrketräning en gång/vecka, byt till löpning under tävlingssäsongen. Gör 3 – 4 set/muskelgrupp och 3 – 5 repetitioner/set. Då får du styrka utan att bygga stora muskler.