Experterna: Sluta röka och ät frukt

1 av 3 | Foto: Mikael Gustavsen
Hälsas matexpert Kristina Eriksson.
HÄLSA

Tränaren: Glöm inte att stretcha

TOMMIS TIPS TILL BENGT:

Jag tror att Bengt har nått sin trivselvikt, så han gör rätt i att fortsätta träna för orkens och hälsans skull. Han måste dock vara noga med att stretcha för att förebygga skador på hälsenorna bland annat. Han ska också vara försiktig så att han inte får tennisarmbåge. Att värma upp före tennisen är också viktigt.

Jag tycker att Bengt kan försöka att utöka med ett styrkepass i veckan, och även byta ut ett konditionspass mot ännu en tennistimme då och då. Det viktigaste är att ha kontinuitet i träningen.

Om han dessutom slutade röka skulle han orka betydligt mer och känna sig friskare.

Det är viktigt att han aldrig tränar på fastande mage, utan att han äter något först.

BENGTS KOMMENTAR:

Jag är ganska dålig på att både värma upp före och stretcha efter tennisen och får ofta skäll av min personlige tränare på grund av det. Jag spelar gärna mer tennis, det är en sport jag verkligen gillar. Å andra sidan blir all träning där det förekommer en boll väldigt rolig. Sluta träna tänker jag inte göra, jag har blivit väldigt motiverad sen jag märkte att det var positivt för min rygg.

Jag har funderat på att sluta röka, men i dagsläget planerar jag inte att göra det.

Matexperten: Börja äta mellanmål

KRISTINAS TIPS TILL BENGT:

Bengt har helt rätt i att de tidigare matvanorna – då han åt lunch efter jobbet för att sedan lägga sig och sova – troligen bidrog till hans viktökning. De nya tiderna är betydligt bättre för kroppen.

Han borde äta mer fisk, grönsaker och kanske lite mer pasta eftersom det är bra när han tränar så mycket.

Han äter alldeles för lite egentligen och borde äta någonting till mellanmål, kanske en smörgås eller ett par frukter.

Att Bengt aldrig är sugen på någonting mellan målen kan bero på att han äter så exemplariskt.

Kanske borde Bengt dricka lite mindre alkohol, men å andra sidan äter han så pass bra och tränar regelbundet, så det

är egentligen inte nödvändigt.

BENGTS KOMMENTAR:

Jag är medveten om att jag borde äta mer frukt och jag ska försöka äta mer. Men det är så sällan jag är sugen på någonting mellan måltiderna.

Pasta äter jag ganska mycket, men fisk blir det egentligen bara när hustrun är hemma. Möjligen kan jag slänga ner ett par laxkotletter i pannan.

Däremot äter jag en multivitamin varje dag, faktiskt, och har gjort det länge.

Näringsforskaren: Ät vitaminer

MAGNUS TIPS TILL BENGT:

Bengts träning är genomtänkt och bra, men för att få ut full effekt och för att kunna må så bra som möjligt så krävs det ett fullvärdigt näringsintag.

Förutom att rökning ökar kroppens nivåer av gifter som kan leda till olika sjukdomar, ökar rökningen kraftigt behovet av vitaminer och vitaminliknande ämnen.

l Med Bengts rökkonsumtion kan man utgå från att C-vitaminbehovet ökar med minst 200 mg per dag (motsvarar 3–4 apelsiner).

Bäst är naturligtvis att Bengt omedelbart slutar röka. Om inte, bör Bengt ta ett kosttillskott med C-vitamin (minst 200 mg).

Utöver det multivitamin/mineraltillskott Bengt redan äter kan han med fördel lägga till extra E-vitamin. Under alla omständigheter bör Bengt dagligen äta rejält med frukt och grönsaker.

BENGTS KOMMENTAR:

Magnus har naturligtvis helt rätt, jag borde sluta röka. Men det är inte lättare för mig än för någon annan vanerökare. Jag har hållit på länge och har några misslyckade försök att sluta bakom mig. Sånt sätter sina spår.

Däremot blir det betydligt lättare att tillmötesgå hans rekommendation om ett ökat vitaminintag. Hittills har jag bara tagit C-vitaminer när en förkylning varit på gång.