Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på

näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till: fraga.halsa@aftonbladet.se

eller skriv till: Näringsforskaren,

Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Varför behöver vi fiskolja?

Jag har läst att det bara är fettsyrorna linol- och linolensyra som kroppen inte kan tillverka själv. Dessa fettsyror finns i olika vegetabiliska födoämnen så varför behövs då fiskolja?

Det är riktigt att det bara är linolsyra och linolensyra som är helt essentiella eller livsnödvändiga fettsyror för människan. Utifrån en av dessa ”moderfettsyror”, kan vi tillverka andra fleromättade fettsyror som kroppen kräver. Från linolensyra, tillverkar vi speciella fleromättade fettsyror som finns i fet fisk och fiskolja. Många får dock för lite linolensyra med kosten. Linfröolja utgör då ett bra kosttillskott. När linolensyra finns är tillverkningen av bland annat EPA beroende av vissa enzymer som kräver att vi har ett tillräckligt intag av flera vitaminer och mineraler för att de ska kunna bildas och fungera. Med de levnadsvanor och den miljö vi lever i finns det dessutom många ämnen som kan hämma förmågan att bilda de fettsyror som finns i fiskolja. Omfattande forskning har visat att extra tillskott med fiskolja är lämpligt för de flesta.

Blir kolhydrater till fett?

Omvandlas kolhydrater till fett om man inte förbränner dem?

Om du äter mer kolhydrater än vad du behöver så kommer det att bildas fett som framför allt lagras upp som underhudsfett. Men man ska komma ihåg att det är stor skillnad på olika typer av fett och kolhydrater. Så kallade långsamma kolhydrater från exempelvis frukt, grönsaker, ris och grovt bröd ska alltid utgöra en dominerande del av energiintaget.