- Jag var träningsnarkoman

När Kristin Kaspersen fött sonen Filip släppte kraven på att alltid vara smal

HÄLSA

Kristin Kaspersen ser inte bara frisk och fräsch ut - hon lever dessutom otroligt hälsosamt.

Men det vill hon knappt erkänna.

- Nej usch, jag låter så himla tråkig! säger Kristin som nyss åkte Tjejvasan.

Hälsas experter har träffat Kristin Kaspersen och är imponerade av hennes sunda vanor.

Men en last har hon i alla fall: mjölkchoklad.

”Jag märker att jag är piggare och gladare när jag äter bra och tränar regelbundet. Sen att jag håller vikten nere, det är ju bra, men det är inte lika viktigt längre”, säger tv-profilen Kristin Kaspersen.
Foto: Andreas Lundberg
”Jag märker att jag är piggare och gladare när jag äter bra och tränar regelbundet. Sen att jag håller vikten nere, det är ju bra, men det är inte lika viktigt längre”, säger tv-profilen Kristin Kaspersen.

Hon äter gröt till frukost och tränar yoga nästan varje dag.

Programledaren Kristin Kaspersen är hälsan själv.

Kristin Kaspersen, 31, är stolt. Hon har nyss klarat av Tjejvasan med en hyfsad tid, 3,16, och utan att falla ihop av utmattning.

- Jag kom i mål med istappar på mössan, men kände mig helt okej annars och var otroligt nöjd med tiden, säger Kristin och ler stort.

Hon erkänner att hon är en tävlingsmänniska som måste ha minst en utmaning framför sig hela tiden. Nästa utmaning hon funderar på är att fullfölja Tjejklassikern med Vätternrundan, Lidingöloppet och Vansbrosimmet i sommar.

- Det är bara en tanke än så länge, vi får se hur det blir. Jag föredrar vintersporter och gillar inte att träna när det är för varmt.

Hon är i bra form med sina 170 centimeter och 66 kilo. Annat var det strax efter att hon fått sonen Filip. Under graviditeten gick hon upp 25 kilo, kilon som var svåra att bli av med.

- Jag var med i Viktväktarna en tid och gick ner ganska snabbt genom att äta rätt och träna mycket, säger Kristin, som motionerat sedan barnsben.

Fem år gammal började hon dansa. Efter 15 års dansande och åtskilliga roller i diverse musikaler och shower tröttnade Kristin på att dansa och började träna aerobics i stället.

- Ett tag tränade jag sex dagar i veckan och var en riktig träningsnarkoman, men det fick jag ju sluta med när jag blev med barn, säger Kristin som i dag lever ensam med Filip efter separationen från sambon Martin Lamprecht, fastighetsmäklare, för några månader sedan.

- Det är svårare att hitta tid för att träna när man har barn, men vi brukar promenera ganska mycket och dessutom tränar jag yoga nästan varje dag.

I höst är hon färdig yogainstruktör, men än så länge har hon inte bestämt sig för om hon vill undervisa.

- Jag gör det mest för min egen skull, för att yogan ger så mycket rent själsligt, mentalt och fysiskt, säger hon.

Äter rejäl frukost och lätt lunch

När det gäller mat är Kristin ett under av hälsa. Varje morgon äter hon havregrynsgröt eller rågflingor med frukt och solhavremjölk. Ibland blir det en fiberrik macka också.

- Däremot äter jag inte så mycket lunch om jag har ätit en ordentlig frukost, säger Kristin.

Till mellanmål blir det frukt. Godis däremot äter hon sällan. För några år sedan höll hon upp med godis i sex år, tills hon en dag blev bjuden på choklad.

- Eftersom jag haft problem med magen i flera år så var det en lång period då jag inte drack vare sig kaffe eller alkohol - eller åt godis. Men under inspelningen av "Uppdraget" skulle vi ha lite fest en kväll och jag blev bjuden på vin, kaffe och choklad och tackade nej till allt. Plötsligt hörde jag hur tråkig jag lät, så jag sa "Ro hit med chokladen", och sen dess äter jag mjölkchoklad när jag är sugen, säger Kristin.

Försöker äta mer fisk

- Jag har alltid varit lite mullig, men det är först nu, sen jag fick Filip, som jag kan koppla bort den tanken och äta det jag mår gott av. Förr förbjöd jag mig att äta vissa saker, men det gör jag inte längre.

På kvällarna äter hon alltid middag med Filip, och då blir det ofta mycket grönsaker, pasta och ljust kött.

- Jag försöker att äta mer fisk, för det är jag dålig på. Det är svårt att hitta riktigt goda fiskrecept utan grädde.

Sömnen är det lite si och så med sedan Filip föddes.

- Ibland kan jag längta efter att få sova ut, säger Kristin som hinner med högst sju timmars sömn per natt.

- Men jag försöker meditera då och då i stället, och får hälsomassage en gång i veckan. Så jag lider egentligen inte av min sömnbrist, försäkrar Kristin.

Så äter Kristin

FAKTA: Kristin Kaspersen

Petra Holm