Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Hur tränar jag bort ölmagen?

Jag är en kille på 18 år som börjar få ölmage. Jag tycker om att äta och sitter gärna framför datorn. Jag äter ganska mycket på kvällen också. Ska jag sluta med det? Jag vill bränna bort ölmagen och har börjat gå, cirka en timme om dagen. Ska jag gå eller jogga? Hur länge och hur ofta? Hur många gram per vecka tror du att jag kan gå ner?

Fortsätt att gå en timme om dagen, utom två gånger i veckan då du byter ut promenaden mot löpning. Hur länge du ska löpa beror på din träningsbakgrund. Gissningsvis mellan 15 och 45 minuter. Efter träningen får du en förhöjd förbränning som avtar med tiden. Det är då smart att träna på morgonen så att du med gott samvete kan sitta framför datorn under dagen. Komplettera gärna med hantelträning två gånger i veckan.

Om du följer programmet kan du märka resultat redan efter ett par veckor. 200–500 gram i veckan är en bra viktminskningstakt.

Hur blir jag smal runt magen?

Jag tränar spinning två–tre gånger i veckan samt styrketräning tre till fyra gånger per vecka. Mitt mål är att få bort lite överflödsfett från magen och midjan, men problemet är att det ökar på mage och midja, men däremot försvinner från min redan lilla rumpa! Vad skall jag göra?

Ät mångsidigt för att undvika brist, ät var tredje timme för att hålla blodsockret på jämn nivå och drick tre liter vatten per dag för cirkulationens och prestationsförmågans skull.

För mera detaljerade råd bör du vända dig till en personlig tränare eller en dietist som kan göra en fettmätning på dig. Då kan man räkna ut ditt dagliga energibehov och lägga upp ett kostprogram därefter.

b>Hur får jag fastare lår?

Jag är en 17-årig tjej som tränar två gånger i veckan, men jag vill börja med att träna tre gånger i veckan. Hur ofta är det lagom att träna?

Jag vill få smalare, fastare lår. Kan du ge några exempel på bra övningar?

Att öka träningsdosen till tre gånger i veckan är ett bra beslut. Efter ett års träning kan du öka till fyra gånger i veckan om du tycker att det passar.

Träningen bör vara allsidig. Styrketräna kan du göra en gång i veckan. Börja och avsluta passet med att jogga i tio minuter. Bra övningar för låren är utfallssteg och knäböj, men träna även övriga muskelgrupper. Lämplig konditionsträning är löpning eller gång. Variera distans och löphastighet. 15–45 minuter löpning per träningspass är lagom.