Här är gänget som ska hitta sin målvikt

1 av 2 | Foto: Mikael Gustavsen
Åsa Kristoffersson
HÄLSA

Jan, 29: Jag vill gå ner några kilo

När Jan fick höra talas om Hälsas kom i gång-grupp tvekade han inte: han skulle vara med.

– Jag har rökt i tio år, motionerar nästan aldrig och äter i princip allt som går att äta, säger Jan som har märkt en stadig viktökning de senaste åren.

– Jag börjar inse att jag måste göra någonting för att inte fortsätta gå upp i vikt och för att orka mer, säger Jan.

Han är ganska slarvig med frukosten. Ofta blir det bara en halv liter yoghurt, ibland ingenting alls.

På lunchen äter han oftast dagens rätt i personalmatsalen och middag blir det bara då och då.

– Ofta äter jag bara några mackor till kvällsmat eftersom jag är hemma sent från jobbet och inte orkar laga mat då. Ibland kan jag äta chips och godis och annat onyttigt på kvällen om jag inte ätit mat, erkänner Jan.

Kaffe och cigg till mellanmål

Som mellanmål blir det 10–15 cigaretter och kaffe. Nästan varje dag äter han en kexchoklad för att döva hungern på eftermiddagen.

Tränar gör han bara sporadiskt.

– Ibland tränar jag squash, men ofta gör jag ingenting. Motion för mig måste vara kul. Innan jag fick ryggont tränade jag ganska ofta ett tag, och då mådde jag jättebra. Så bra vill jag må igen, säger Jan.

– Min grundkondition är bra, konstigt nog, men jag vill gå ner några kilo och komma i form.

– Kost och träning är bra att lära sig för att komma igång. Att gå ner i vikt är nästan lika viktigt, men jag hade gärna fortsatt att leva som jag gör om det inte vore farligt för hälsan...

FAKTA: Jan Gustafson

Ålder: 29 år

Yrke: Journalist

Längd: 181,5 cm

Målvikt: 80–85 kg

Därför vill jag gå ner i vikt: Jag vill må bättre. Jag tror att om jag börjar träna och äta bättre så mår jag bättre och är inte sjuk lika ofta.

Kroppens uppdelning

Vikt 95,5 kg

Fettprocent 23,3

Fettvikt 22,3 kg

Fettfri vikt 73,2 kg

Skelettvikt 12,9 kg

Muskelvikt 41,6 kg

Muskelprocent 43,6

Övrigt vikt 18,7 kg

Åsa, 29: Jag har usel kondition

Åsa har aldrig varit någon frisksportare, hon har mer varit ”allt eller inget”.

– I perioder har jag tränat väldigt mycket medan jag andra perioder inte tränat alls. Jag har helt enkelt inget mellanläge, säger Åsa.

I höstas kom hon igång ordentligt och tränade tre gånger i veckan, men när hon blev sjuk strax före jul slutade hon träna och hon har aldrig börjat igen efter julhelgerna.

– Jag har en usel grundkondis, den skulle jag verkligen behöva jobba upp, säger Åsa.

På grund av oregelbundna tider och mycket stress har det varit lite si och så med matvanorna. Åsa äter sällan frukost hemma. Ibland kan hon köpa sig en yoghurt eller en macka samt caffe latte på jobbet på morgonen om hon är hungrig.

”Hinner inte laga middag”

Lunch blir det nästan alltid i personalmatsalen, alltid ett lagat mål mat.

Middagen är det värre med.

– Jag försöker att laga mat varje kväll, men ofta hinner jag inte. Det beror helt och hållet på vilka tider jag jobbar. Om jag jobbar sent orkar jag inte stå och laga mat på kvällen, säger Åsa.

Mellan måltiderna blir det ofta godis, salt lakrits. Också där är hon periodare.

– Vissa perioder kan det bli upp till en påse om dagen, erkänner Åsa.

Med hjälp av Hälsas kom igång-grupp hoppas hon kunna gå ner i vikt och på köpet få nya, sunda vanor.

– Jag vill också lära mig mer om hur man ska äta för att må bra.

FAKTA: Åsa Kristoffersson

Ålder: 29 år

Yrke: Journalist

Längd: 173 cm

Målvikt: 68 kg

Därför vill jag gå ner i vikt: Jag vill gå ner i vikt medan jag är ung och fortfarande kan, men också lära mig motionera regelbundet.

Kroppens uppdelning

Vikt 78,6 kg

Fett 36,6 %

Fettvikt 25,1 kg

Fettfri vikt 53,5 kg

Skelettvikt 10,1 kg

Muskelvikt 28,8 kg

Muskler 36,6%

Övrigt vikt 14,6 kg

Petra Holm