Ge inte upp även om du fallit för frestelsen

Hälsas psykolog tipsar om hur du hoppar över fällorna

HÄLSA

Det är svårt att motstå läckra chokladtårtor, gräddbakelser och frasiga våfflor. Särskilt när man har bantat i ett par veckor.

– Om man bantar tänker man mer på mat och blir faktiskt hungrig fortare, säger Hälsas psykolog Kerstin Hellström. Här är hennes tips på hur man lyckas motstå frestelser.

Kerstin Hellström
Foto: Mikael Gustavsen
Kerstin Hellström

Aldrig är man så sugen på fet mat, godis, läsk och annat onyttigt som när man håller diet.

Det är som om hjärnan ställer in sig på mat, mat och ännu mera mat och kompenserar den tomma magsäcken med plågsamma tankar på... mat! Då är det lätt att falla för frestelsen och äta den där tårtbiten.

– Människan tänker mest kortsiktigt och har svårt för att se vad som händer långsiktigt, säger Kerstin Hellström.

– Vi tänker att den där tårtbiten vore ju så underbar, den skulle ge snabb njutning. Vad vi inte tänker på är att tårta kan göra oss tjocka om man ser framåt i tiden, förklarar Kerstin Hellström.

Men bara lugn – det behöver inte vara kört för att man syndat med en tårtbit. När man bestämmer sig för att banta är det viktigt att man sätter upp rimliga mål som man vet att man kan klara.

Men det absolut viktigaste är att man bantar för sin egen skull.

Sitt och fundera en stund: Varför vill du gå ner i vikt? Är det för att du vill komma i en klänning eller är det för att må bättre?

Ett annat tips är att berätta för omgivningen att du bantar och be dem respektera ditt val och gärna hjälpa dig.

– Banta helst tillsammans med någon. Det är lättare att ta sig till träningen om man är två och det är viktigt att ha stöd och uppmuntran från någon som sitter i samma situation, säger Kerstin.

8 tips till för en lyckad viktnedgång

Petra Holm