Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på

näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till: fraga.halsa@aftonbladet.se

eller skriv till: Näringsforskaren,

Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Varför hickar jag efter maten?

Jag hickar ofta efter maten. Vad kan det bero på?

Hicka är en reflex som uppstår på grund av att den stora vagusnerven (som går från hjärnan ned till bukhålan) med någon av dess grenar utsatts för någon form av retning, som leder till spasmer i diafragmamuskulaturen. Vi drabbas av hicka redan som spädbarn och det är fullt normalt att ha kortvarig hicka upp till någon gång i månaden som vuxen. Det finns mängder av saker som beskrivits kunna utlösa hicka. Att du drabbas av hicka efter maten kan bero på att du äter för snabbt, tuggar för dåligt, kryddar kraftigt eller överfyller magsäcken.

Pröva med att äta långsamt och med mindre portioner. En vanlig huskur som anses effektivt av många är att hålla andan en stund.

Finns det bot mot besvären?

Jag har ofta problem med de övre luftvägarna med kraftig slembildning. Besvären är jobbiga nattetid och om jag motionerar. Kan man bota detta på ett naturligt sätt?

Du ska absolut inte träna när du känner dig lite ”hängig”. Vissa till synes banala förkylningar kan i värsta fall då leda till påverkan på hjärtat. Jag kan här inte ge något närmare svar på din fråga, utan det kräver att du låter en läkare undersöka dig. Det är dock alltid grundläggande med ett fullvärdigt näringsintag. Exempel på näringsämnen som är viktiga för immunförsvaret är vitamin C, E, B6, B2, B12, folsyra, selen, zink och magnesium.

Tänk på att äta varierat med mycket frukt och grönsaker. Det finns också flera kosttillskott som bland annat innehåller ovan nämnda ämnen.