Det ska va gott att banta

...annars kan det kvitta

1 av 2 | Foto: Ann-Sofi Rosenkvist
NJUT och gå ner i vikt med till exempel sushi, matiga sallader och smala desserter.
HÄLSA

En månad har gått sedan Hälsas kom igång-grupp startade, och nu börjar kilona rasa.

Men hur undviker man att gå upp i vikt igen?

Det gäller att inte späka sig själv, utan att satsa på mat man verkligen gillar, menar Hälsas matexpert Kristina Eriksson.

Ha inte för höga mål – och förbjud dig inte att äta någonting.

Det rådet ger Hälsas matexpert Kristina Eriksson, som hjälpt Hälsas kom i gång-grupp.

Vanlig mat i smalare tappning är knepet för att lyckas gå ner i vikt – och hålla vikten – enligt Kristina Eriksson.

Att leva på bantningspulver och sallader utan dressing ger visserligen ett snabbt resultat, men de kilona kommer tillbaks så snart man börjar äta normalt igen. Dessutom riskerar man att drabbas av vitaminbrist.

– Det viktiga är att inte äta för fet mat. Laga gärna lunchmaten själv och välj smalare produkter, säger Kristina Eriksson.

Hon tror att många inte riktigt vet vilka produkter som innehåller mycket fett.

– Det är många som till exempel inte vet att ost och nötter är otroligt fettrika.

Kolla på förpackningarna

Men det finns smala alternativ. I dag finns många magra ostar och i stället för smör kan man ta kesella. Mjölk eller vatten går lika bra som grädde i såser och gratänger.

– Titta på förpackningarna hur mycket fett maten innehåller. Det är bra om man har lite hum om hur fet en produkt är, säger Kristina.

Det viktigaste att tänka på om man vill gå ner i vikt är att äta en riktig frukost. Kroppen mår bra av en fiberrik frukost med till exempel gröt och grovt bröd, som gör att man står sig till lunch.

– Ät alltid lagad mat vid lunch och middag. Hinner du bara äta snabbmat – ät sushi eller sallad eller kanske en hamburgare utan strips.

Och glöm inte att mat faktiskt ska vara lustfyllt.

– Är man för hård mot sig själv ger man snabbt upp.

Matexpertens fem bästa smaltips

Petra Holm