Nu rasar kilona!

HÄLSA

Kilona rasar i Hälsas kom i gång-grupp. Minus 16,2 kilo på en dryg månad!

Här delar de fem medlemmarna med sig av sina knep och får mer tips av Hälsas matexpert Kristina Eriksson.

Joachim och Maria har sammanlagt gått ned 7,7 kilo.
Joachim och Maria har sammanlagt gått ned 7,7 kilo.

Joacim: Jag vill att det ska gå fortare

Namn: Joacim Mårtensson

Ålder: 25 år

Startvikt: 97,9 kilo

Vikt efter 1 månad: 94 kilo

Joacim har gått ner nästan fyra kilo – ungefär ett kilo i veckan.

Ändå är han inte nöjd. Han vill att det ska gå fortare.

– Det känns jätteskönt att ha gått ner några kilo, men det går alldeles för långsamt! Nu när jag tagit mig i kragen och börjat banta och träna så vill jag att det ska ge resultat på en gång, säger Joacim.

Han tränar tre till fyra gånger i veckan och har ökat på vikterna ganska mycket sedan starten.

– Det känns som om jag börjar komma in i mina gamla träningsvanor, när jag var som mest vältränad, och det känns bra.

Visserligen slinker det ner en chokladbit då och då, men det är han värd, tycker han. Rökningen har han bytt mot snus, vilket har påverkat orken.

– Jag orkar träna längre och hårdare och känner mig piggare och fräschare, säger Joacim.

– En kompis till mig åkte Vasaloppet i vintras och jag kanske ska åka med honom nästa år.

Det svåraste att hålla koll på är maten, tycker han.

– Det är jobbigt att äta rätt när jag jobbar skift eftersom jag sover på dagen och missar att äta frukost. Jag är jättedålig på att äta grönsaker och ofta blir det en pizza eller något annat fett på natten.

– Men när jag jobbar dag är det inga problem alls.

Kristinas matrekommendationer:

Dra ner på fettet, ät regelbundet och enligt tallriksmodellen.

Joacim måste äta smal mat, sallader och dylikt, när han jobbar natt eftersom det är då kroppen jobbar som minst och har svårt att ta upp näring. Förbränningen ligger inte heller på topp då.

Maria: Kläderna börjar sitta löst

Namn: Maria Ekholm

Ålder: 25 år

Startvikt: 88,8 kilo

Vikt efter 1 månad: 85 kilo

Det går som på räls för Maria Ekholm.

Kilona ramlar av, hon har kommit igång med träningen och är inte ens frestad av pojkvännens pizzor och chips.

– Nu börjar jag känna rejält på kläderna att jag har gått ner i vikt, berättar Maria.

– Det börjar sitta löst lite här och var... Jag har satt ett mål nu där jag ska komma i en kjol som jag kunde ha för några år sedan, och jag kommer faktiskt snart i den!

Hon är väldigt nöjd med att äntligen ha kommit igång.

– Jag tränar ganska mycket, tre gånger i veckan ungefär, och promenerar så fort jag får tid över.

Maten har gått ganska bra, tycker Maria. Hon har ätit mycket grönsaker och valt fettsnål mat och såser utan grädde.

– Kesella är jättebra att använda i maten, även om det inte är lika gott som grädde, såklart.

Till fruktsalladen har det blivit light-glass i stället för grädde.

– Jag har inte ens blivit frestad att falla ner i mina gamla vanor igen, trots att min pojkvän, som är jättesmal, äter både chips och pizza. Någon gång har jag smakat ett chips, men då har jag genast fått oerhört dåligt samvete, säger Maria.

Skorporna och kakorna på jobbet har hon inte rört, hon äter massor med frukt i stället och sötsuget börjar försvinna helt.

– Jag har faktiskt börjat snegla på en bikini och börjar se fram emot beach 2001.

Kristinas matrekommendationer:

Det är en mycket bra idé att byta ut grädden mot kesella, lättmjölk eller vatten när man lagar mat eller bakar.

Ät frukt som mellanmål och se till att ha mycket grönsaker på tallriken.

Det är också viktigt att äta tre mål mat om dagen, plus ett till två mellanmål.

Ät heller ingenting bara för att det är nyttigt – det är viktigt att tycka om maten också!

Åsa Kristoffersson

Namn: Åsa Kristoffersson

Ålder: 29

Startvikt: 78,6 kilo

Vikt efter 1 månad: 74,5 kilo

– Jag tränade fem gånger förra veckan, så jag har verkligen kört hårt, kanske lite för hårt... Jag har spelat badminton, sprungit, gått på trappmaskinen och på löpbandet, säger Åsa.

– Menyerna har jag följt nästan varje dag, och om jag blivit sötsugen har jag bara ätit lågkalorigodis. Jag tycker faktiskt att jag äter mer nu än innan jag började banta!

– Frukost varje dag har varit ett bra knep. Havregrynsgröt varje morgon gör susen. Nu är jag inte lika hungrig på förmiddagen längre.

Kristinas matrekommendationer:

Åsa måste äta regelbundet och se till att äta frukost, gärna gröt, fil eller yoghurt.

Det är också viktigt att det inte går för många timmar mellan måltiderna.

Lennart Elg

Namn: Lennart Elg

Ålder: 54

Startvikt: 127,8 kilo

Vikt efter 1 månad: 125,4 kilo

– Den stora förändringen jag märker är att jag kommit igång med att promenera ordentligt. Jag frågar mig inte längre ”Varför ska jag gå den här sträckan”, utan ”Varför inte?”. Totalt blir det 45–60 minuter per dag och jag har slutat att använda buss och tunnelbana i innerstan, säger Lennart.

– Jag beställer in smalare mat när jag äter på restaurang och äter inget godis. De nya levnadsvanorna känns inte jobbiga, jag tycker att jag orkar mer och mår mycket bättre.

Kristinas matrekommendationer:

Sprid ut ätandet under dagen. Låt det inte gå för lång tid mellan målen.

Ät rejäl frukost och mellanmål.

Minska på portionerna och ta inte om!

Jan Gustafson

Namn: Jan Gustafson

Ålder: 29

Startvikt: 95,5 kilo

Vikt efter 1 månad: 93,5 kilo

– Jag har varit extremt duktig och ätit jättebra. Jag har inte druckit någon sprit alls, och jag har tränat två till tre gånger i veckan, berättar Jan.

– Jag tror att jag har gått ner i vikt nu främst på grund av träningen, det verkar som om det är det jag ska satsa på. När jag blivit sugen på någonting har jag ätit popcorn eller riskakor med messmör.

– Jag har börjat köpa sushi och sallad på lunchen, men jag tycker inte att jag blir tillräckligt mätt, så jag kompletterar med en macka.

Kristinas matrekommendationer:

Jan måste äta oftare, helst enligt tallriksmodellen.

Lunchen ska inte vara så fet, utan helst bestå av lätt mat, som sallad eller sushi.

På kvällarna är det viktigt att inte ta för mycket bröd.