Så bra har det gått för oss

1 av 5
Maria har gått ner 7 kilo.
HÄLSA

Maria: De nya vanorna börjar kännas naturliga nu

Namn: Maria Ekholm

Ålder: 25

Längd: 164 cm

Yrke: Kundsupport

Målvikt: 75 kilo

– Nu börjar det likna något! Jag kanske inte kommer att gå ner till 75 kilo som jag bestämde först, det beror på hur jag ser ut. Jag trivs ganska bra med vikten nu och ser fram emot att gå i bikini i sommar!

– De nya vanorna börjar kännas naturliga nu. Senaste tiden har jag provat kläder varje dag och på vissa plagg har jag gått ner en hel storlek. Jag närmar mig min målvikt och jag tror att det är rätt realistiskt att väga 75 kilo för mig. Jag vill inte bli för smal, målet är ju främst att må bättre.

– Det har varit skönt att ha några att prata med och få stöd av utan att känna sig pressad eller hetsad.

Marias bästa tips

Ät alltid frukost t ex lättfil och müsli och ät regelbundet.

Ät frukt istället för godis när du blir sugen. Drick mycket vatten!

Motionera mycket. Träna på gym. Ta trappan i stället för rulltrappan. Gå av några tunnelbanestationer tidigare och gå.

Åsa: Viktminskningen går bra men för långsamt

Namn: Åsa Kristoffersson

Ålder: 29

Längd: 173 cm

Yrke: Journalist

Målvikt: 68 kilo

– Min viktminskning går bra, men alldeles för långsamt! Jag trodde att jag skulle ha nått mitt mål nu, men det är svårare än jag trodde. Å andra sidan är det bättre att ta det långsamt. Jag tränar fyra till fem gånger i veckan nu och min kondition har förbättrats avsevärt. Däremot så har jag slappnat av lite när det gäller maten och unnar mig en smörgås då och då, eller lightglass och inlagd ananas.

– Jag har nästan gått ner en storlek och ett par byxor som jag köpte precis när jag började banta hänger nu ganska mycket... Jag ska vänta med att köpa för mycket kläder tills jag nått min målvikt – och det ska jag göra!

Åsas bästa tips

Tala om för alla vad du håller på med. Du sätter press på dig själv och blir uppmuntrad när folk är intresserade av hur det går.

Variera din motion. Jag blir lätt uttråkad om jag gör samma sak hela tiden.

Unna dig god mat. Då märker du knappt att du äter smalmat.

Lennart: Det har redan börjat kännas på kläderna

Namn: Lennart Elg

Ålder: 54

Längd: 193 cm

Yrke: Utredare

Målvikt: 100 kilo

– Jag märker att jag har svårare att gå ner i vikt än vad de andra har, men jag tar det i min egen takt, det är ingen brådska.

– Ibland ligger jag helt stilla i vikt och sen tappar jag ett kilo. Det har säkert att göra med att jag inte hinner träna som jag ska. Däremot försöker jag äta bra mat och gör matlåda istället för att äta upp resterna samma kväll.

– Det känns skönt att få tips och råd av experter, annars är det nog lätt att man gör fel.

– Det har redan börjat kännas på kläderna, och det är ju en otrolig sporre!

– Min fru Ritva har också förändrat sina vanor och faktiskt gått ner fyra kilo!

Lennarts bästa tips

Fuska inte med motion – det räcker inte att äta mindre!

Det är lättare att sluta helt med vissa saker, som godis, efterrätter och feta såser, än att begränsa mängden (det är så lätt att fuska).

Se till att sprida ut ätandet. Ät rejäl frukost och mellanmål.

Jan: Jag har lagt av med nästan allt godis

Namn: Jan Gustafsson

Ålder: 29

Längd: 181,5 cm

Yrke: Journalist

Målvikt: 80-85 kilo

– Otroligt att jag har gått ner så mycket trots att jag har slarvat med motionen sista två veckorna! Jag har dessutom fuskat med alkohol på helgerna. Men maten har jag varit hyfsat noga med och inte ätit så mycket onyttigt. Jag tror att det är bra att jag går ner i långsam takt, för jag vill behålla vikten också. Jag har lagt av med nästan allt godis och snacks och nästan all fet och söt mat och börjat med skojiga saker som badminton och squash.

– Jag har också börjat med att äta lite mindre till lunch för att sedan framåt eftermiddagen käka lite Yoggi med bran-flakes som mellanmål och det har fått mig att må mycket bättre.

Jans bästa tips

Ta det lugnt. Banta inte! Skaffa lite nya vanor och lär dig njuta av nyttigare mat.

Ät oftare och mindre. Väldigt bra att inte låta blodsockerhalten fara upp och ned för mycket.

Motionera! Försök hitta motionsformer som du kan göra för att du tycker att det är skoj.

Joacim: Jag vill ha muskler i stället

Namn: Joacim Mårtensson

Ålder: 25

Längd: 181,5 cm

Yrke: Drifttekniker inom data/it.

Målvikt: 90 kilo

– Jag provade ett par byxor häromdagen som jag inte har kunnat ha på ett par år, men nu var de för stora!

– Jag har verkligen kommit in i träningen och styrketränar tre till fyra gånger i veckan. Suget efter godis är inte alls lika stort som förut, även om jag fortfarande unnar mig en mörk chokladbit då och då.

– Nu har jag gått ner mer än jag hade som mål, men jag vill ha mer muskler istället! Det går lite långsamt att bygga upp musklerna, men jag försöker träna så mycket jag hinner. Det känns skönt att ha fått en ”knuff” i rätt riktning. Nu är jag snart i min gamla form igen, säger Joacim!

Joacims bästa tips

Försök att äta rätt, dvs fem gånger per dag och undvik då ”fel” fetter och ät enligt tallriksmodellen.

Träna, träna och åter träna.

Skulle det bli lite för mycket godis eller en öl extra på krogen så deppa inte för det, försök bara att inte göra det igen.