Dumma muskler ger dig musarm

Ständig stress på jobbet är boven bakom mångas värk

1 av 3 | Foto: SARA RINGSTRÖM
HÄLSA

Omkring en halv miljon svenskar lider av musarm.

Nya rön lägger skulden på stress som sätter sig i musklerna.

tipsar hur du undviker värk och stelhet framför datorn.

Varannan datoranvändare drabbas någon gång av musarm, med värk i arm och ibland också nacke, axlar och rygg.

Stress och statisk fysisk ansträngning aktiverar de så kallade askungefibrerna i underarmens, axlarnas och nackens muskler. Fibrerna har fått sitt namn av att de är de som ansträngs först och vilar sist i muskeln. Vid statiskt arbete är de ständigt ansträngda. Att styra och klicka på musen innebär även att många muskler, från armen till rygg och nacke, ansträngs. Via det autonoma nervsystemet spänns fibrerna också av stress. Om det är stressigt på jobbet kan askungefibrerna vara spända hela dagen. Då kommer värken.

Behöver mentala pauser

- När det gäller stressen visar många studier att det inte räcker med vanliga pauser. Det krävs mentala pauser, då stressen är helt frånkopplad, säger professor Ulf Lundberg vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

Det bästa är att byta miljö under pauserna, som med en kort promenad utomhus. Tänk också igenom vad stressen beror på. Ställer chefen eller kollegerna orimliga krav? Är de en pest att umgås med? Har du svårt att planera eller svårt att säga ifrån? Är det oroligt hemma?

Jobba rätt

En annan stressfaktor är ljudet i kontorslandskapet: ett sorl av telefoner, apparater och människor.

- Ibland måste man se över hela sin livssituation och kanske byta jobb, säger Lundberg.

Det gäller också att jobba rätt.

- Bra är god arbetsteknik, mycket rast och variation i arbetet, säger Agneta Lindegård, ergonom och sjukgymnast vid yrkes- och miljömedicinska institutionen vid Göteborgs universitet.

Ett av de bästa sätten är att askungefibrerna får variera sitt arbete med mer fysiskt ansträngande uppgifter. Styrketräning är också bra.

Att byta arm för musen när värken väl är ett faktum hjälper däremot inte. Vid stress aktiveras askungefibrerna i båda armarna, fast bara den ena används. Då krävs det återhämtning och vila.

- Men styrketräning är bra också när man drabbats! Det motverkar musarmsliknande värk, genom att musklerna får blanda låg och hög ansträngning, säger Agneta Lindegård.

Träna på rätt sätt - slipp värk

8 sätt att jobba smart

Så slipper du stressen (och blir frisk på köpet)

Johannes Lundborg