Så äter du på rätt sätt

1 av 3
HÄLSA

Ät inte för att bli mätt! Det kanske låter konstigt, men enligt den kinesiska kostläran ska man äta bara för att ta bort hungern.

Att äta på rätt sätt är inte svårt.

Här får du veta hur du gör för att bli matsmart!

Ät blöt mat. Mat med blöt karaktär, som soppor, grytor och gröt är bra. Okokt, stekt, torkad eller rostad mat torkar ut magens vätskor och anstränger magen.

Ät regelbundet. Försök hitta din egen matrytm. Enligt TKM är rytmer viktiga bland annat för tarmar, energifördelning och känslor.

Ät dig mätt till 70 procent. Ät för att ta bort hungern, inte för att bli mätt. Ät inte heller för mycket genom att äta för ofta så att du aldrig känner hunger. Genom att äta lagom mycket lämnas tillräckligt med qi, livsenergi, över till annan verksamhet i kroppen.

Ät uppvärmt. Maten ska först värmas upp och sedan ätas varm. Det bästa är att värma upp maten i vatten eftersom magen tycker om blöt mat.

Ät varierat. Varierad kost är bland annat viktigt för att inte utveckla överkänslighet. I Sverige äter vi mycket mjölk- och vetemjölsprodukter och överkänsligheten ökar.

Ät så färskt, rent och obesprutat som möjligt. Färsk mat har bra qi, gammal mat har sämre. Den blir ännu sämre om maten är besprutad eller bestrålad eller om man tillsatt syntetiska konserveringsmedel och transfetter.

Ät i lugn och trevlig miljö. Miljön bör vara lugn och avstressad. Stress, tv-tittande, läsande, problemlösning, diskussioner och gräl försämrar matsmältningen.

Tugga maten väl. Tuggandet och fuktandet av maten med saliv är en viktigt förberedelse för att maten inte ska vara för grov för magen.

Ät inte för snabbt. Att äta snabbt kan bland annat leda till ett konstant sug efter mat och även sprida sig till ett mentalt plan så att man lider av ständig stimulushunger.

Gör maten aptitretande. Har man aptit smälts maten bättre.

Drick inte till maten. Man bör helst vänta minst en halvtimme efter maten med att dricka men om man är törstig kan man förslagsvis dricka varmt vatten eller varmt grönt te.

Var inte för aktiv efter maten. Om man tränar eller badar lite kallt lämnar qi matsmältningen för att gå ut i musklerna eller till huden.

Sov inte direkt efter maten och ät inte för sent. Matsmältningen är som svagast på kvällen och dessutom minskas cirkulationen av qi i kroppen om man sover direkt efter maten.

Sitt ner och ät. Den ställning som är bäst för mjälten är sittande.

Ät efter årstiderna. Naturen förser oss med det vi behöver vid varje årstid, till exempel frukt och bär på sommaren för att svalka oss.

Liten ordlista

Irene Ahlberg