Formel 1 gör dig lycklig - snabbt

Nu kan även Svensson få leka Schumacher för en dag

1 av 3 | Foto: putte merkert
Johan Rajamäki ger Hälsas testförare några ord på vägen.
HÄLSA

"G-krafterna får vanliga människor att tappa medvetandet." "Bara ett superproffs klarar av att sköta kopplingen." "Alla amatörer får motorstopp eller en havererad växellåda."

Yeah, right.

Det är lätt som en plätt att köra F1. Skrämmande lätt.

Åtta varv med en äkta Formel 1-bil på racingbanan i småländska Anderstorp är examensprovet på en dags accelerationsövningar.

För att anses mogen att hantera Christian Fittipaldis och Gianni Morbidellis några år gamla Arrows-bilar tvingas kursdeltagarna ägna förmiddagen åt att köra Formel Opel Lotus.

Inte någon som klagar. Antagligen eftersom det är svårt att sluta flina efter att ha kört 0-100 på fyra sekunder och toppat en bit över 250 km/h just innan man ska svänga. Bromsarna är effektiva.

Vi är fem personer som flinar fram till lunch. Fyra danskar och jag har bokat plats för att köra Formel 1. Två trafikflygpiloter, en varvsarbetare som fått kursen i silverbröllopspresent av sin fru och en ung man som fått kursen i 25-årspresent av sin älskade.

Upplagt för landskamp. Oddsen är utmanande.

Övning i egen bil

Dagen börjar med att vi får ge oss ut på banan med våra egna personbilar. Min Alfa får skamligt med stryk av en nyare BMW. Efter några varv med tjutande däck ger jag upp och parkerar.

Däcken ryker. 1-0 till Danmark.

Huvudarrangören Johan Rajamäki visar idealspår, idealväxlar och bromspunkter. Gasen hittar vi själva men tiger när vi får se bilder från en olycka.

- I utgången av sista kurvan fick killen för sig att han skulle imponera på sin flickvän på läktaren genom att gasa. Bilen spann runt och mosades mot muren framför flickan och pojken blev 30 000 kronor fattigare, berättar Johan.

Självrisken får oss att tänka på ägg under gaspedalen.

Trång förarplats

På eftermiddagen är det dags.

Förarplatsen är så trång att det närmast känns som att man klär på sig bilen.

Knäna skaver mot varandra. Liksom fötterna som ska hantera tre pedaler. Trampar man fel och trycker ner gas och broms samtidig vinner gasen.

Skorna har tunna sulor. Så man ska veta vad man trampar på.

Jag spänns fast stenhårt och blir ett med bilen, tar emot några sista snabba instruktioner och tips och knuffas igång.

Bilen rister och kränger på de första två växlarna men sen kommer lugnet. Som en motorbåt som planar. Arrowsbilen är extremt stabil, som en riktig vän att hålla i handen när det blåser, jag blir kär, förälskad, och i utgången av första kurvan väntar den långa rakan. Jag ger full gas på 3:ans växel.

"Man är oövervinnerlig"

Föväntningarna infrias. Med råge. Lotusbilarna som vi tappade respekten för redan efter några varv framstår nu som hoppiga nervvrak.

Accelerationen är oerhörd. Underbar. Accelerationen får själen att slitas från kroppen.

4:ans växel, jag gasar fullt igen och kör ifrån alla dåliga tankar.

0-200 på fem sekunder - Formel 1 gör dig glad. Snabbt.

Jag kopplar och lägger i 5:an. Full gas. 220 km/h kanske mer, jag bryr mig inte längre om siffrorna eller den inofficiella landskampen. Den här maskinens entusiasm för fart är smittsam, akta er. Här finns all kraft i världen samlad under högra foten. Under några sekunder är man oövervinnerlig, starkast. Det är jag och bilen mot resten. Vi klättrar över kurbsen i kurvorna. Vi litar på varandra. Tillit, Respekt, yo!

Det är med sorg man tvingas bromsa men några kurvor och kortare rakor senare är det dags igen för en nära-livet-upplevelse på långa rakan. Bättre förberedd på fartexplosionen den här gången. Full gas, 3:an, 4:an, 5:an och jag hinner aldrig stanna, 6:an, 260 km/h, bromsa, bromsa, bromsa. Försent. Jag tvingas köra rakt fram mellan konerna och i skam vända om och smyga tillbaka.

Vägrade ta av overallen

Enda sättet att veta hur långt man kan gå är att gå för långt, har det sagts. Det stämmer inte längre. Bilen klarar oerhört mycket mer än jag någonsin vågar prova.

- Ingen lämnar bilen oberörd, berättar kursarrangören Peter Kiaer-Sonderbaek.

- En man vägrade att ta av

sig overallen efteråt. Han satt med den på hela kvällen i baren och på morgonen dagen efter låg det en check på hans hotellrum: "Tack för en bra kurs, här är pengar för overallen, jag behåller den."

- En annan man stannade bilen, ställde sig strålande lycklig upp och friade till sin flickvän.

Det är kärlek. Eller som den glatt födelsedagsfirande 25-årige dansken sa när han efter målgången ställde sig upp och med förälskelsen strålande ur ögonen tittade mot sin leende älskade på läktaren:

- Vi måste skaffa en sån här!

0 - 200 på 5 sekunder

Så mycket kostar det att provköra

Endast varvtal och vingar har justerats

Jan Huss