10 övningar som får dig utvilad och i balans

1 av 3
HÄLSA

Känns det som om du sprungit ifrån dig själv, jagad av vardagens alla krav?

Semestern kan bli en tid för stillhet och eftertanke.

Du kan hämta ny kraft samtidigt som du tränar upp fantasin och blir mer kreativ.

Låt din själ, som indianens, få chansen att komma i kapp.

En indian, berättas det, åkte tåg för första gången. Resan tog normalt två dagar med häst. Nu gjorde han den på några timmar. Två dagar senare satt han fortfarande kvar på stationen. Varför? undrade någon.

- Jag väntar in min själ, svarade han.

Här är tio tips som kan stärka din egen själ och fantasi.

1. Se former på nytt sätt

Betrakta ett välbekant föremål, som en bordslampa eller tekanna. Titta på formen, färgen och vad det är gjort av och om det har någon inre skönhet.

Föreställ dig hur föremålet skulle se ut om du inte visste vad det skulle användas till.

Lägg dig på rygg på en gräsmatta och betrakta hur du ser människor upp och ner och blommor och grässtrån från sidan. Det är samma verklighet, men det nya perspektivet kan ge dig en ny upplevelse.

2. Tänk i bilder

Tänk på en viss person och försök jämföra med om han eller hon har liknande egenskaper som ett speciellt djur. Personen är kanske majestätisk och självsäker som ett lejon, snabbfotad och graciös som en gasell eller lekfull och sällskaplig som en delfin. Med liknande bilder kan du kanske bättre än med ord uttrycka det du känner för personen i fråga.

3. Skriv ner dina tankar

Skriv ner det som just dyker upp i ditt medvetande en stund varje dag. Skriv snabbt utan att tänka efter vad det betyder eller hur du vill formulera det. När du sedan läser det en annan gång ser du kanske att det har en viss betydelse.

4. Tänk inte på tiden

Ställ undan alla klockor kvällen innan och försök leva en hel dag utan att tänka på tiden. Då får du en chans att följa din egen naturliga rytm. Att vakna av dig själv, äta och dricka när du är hungrig och törstig och sova när du blir trött. Du sysslar med det du tänkt göra, men utan att tänka på vad klockan är eller hur lång tid det tar.

5. Samla energi

Stå rak med knäna lite böjda och armarna fritt hängande. Sätt handflatorna mot varandra framför magen. Föreställ dig att du håller i en kula med energi. Stå så i två minuter. För sedan händerna långsamt utåt tills de är i bredd med axlarna. Tänk dig att energikulan utvidgas samtidigt. Stå så en minut. För på nytt långsamt samman handflatorna och tänk dig hur energikulan dras ihop på samma gång. Upprepa rörelserna. Skaka sedan händerna och låt dem slappna av.

6. Vårda ditt sinne

Föreställ dig ditt sinne som en trädgård som behöver vårdas. Utmattad och fångad av stress är trädgården igengrodd av ogräs med stillastående, oanvändbart vatten. Rensa bort lite ogräs varje dag och därmed lite av de krav som belastar dig. Rengör vattenledningarna så att vattnet flödar fritt. Se det som din egen andliga källa. De blomstrande plantorna är positiva saker i ditt liv. De kan behöva beskäras, på vanor och rutiner, för att växa bättre och ge plats för nya blommor.

7. Anta en utmaning

En jobbig uppgift, som du normalt inte skulle orka med, kan bli enkel om man närmar sig den på rätt sätt. Det kan vara att gå uppför en sluttning, ett berg eller en hög trappa. Gå eller klättra så långsamt som möjligt. Koncentrera dig på hur du andas in och ut. När du är helt avslappnad ska du tänka dig att en hand mot din rygg långsamt skjuter dig uppåt i en flytande känsla. Lyckas du bevara denna känsla kan du nå toppen mer avslappnad än när du började klättringen.

8. Skärp dina sinnen

Lyssna på ljuden och känn dofterna när du tar en promenad i naturen. Hör hur vågorna låter annorlunda mot stenar, hällar och sand. Se hur löven och gräset rörs i vinden. Studera fåglar, blommor och insekter på nära håll. Lägg märke till hur ljuset skiftar och hur molnen drar fram i olika formationer. Följ regndropparna när de rinner nerför bladen mot marken.

9. Njut i ögonblicket

Var koncentrerad i monotona, "tråkiga", vardagssysslor, som när du skalar potatis eller målar staketet. Låt varje ögonblick ha ett värde i sig. Lyssna till raspet från potatisskalaren, se hur potatisen skiftar till skimrande vitt när det bruna skalet försvinner, känn den råa doften. Lyssna till penselns svischande drag över staketspjälorna. Njut av hur färgen sugs in i virket i en ny, fräsch kulör.

10. Andas med vågor

Sätt dig bekvämt i stillhet. Ta några djupa andetag. Kom in i en rytm där du andas djupt, långsamt och regelbundet. Tänk dig att du sitter i en båt ute på havet. Föreställ dig att du andas i samma långsamma takt som när båten gungar mjukt upp och ner i vågorna. Känn hur kroppen alltmer fylls med ro.

Text och bearbetning: Ann-Cathrine Björnör Carlsson