Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Vad väger mina muskler i dag?

Jag har gått från 96 kilo till 70 kilo på ett år. Jag tränar cirka 10 dagar i sträck och sedan tar jag en dag vila. Träningen består av: styrka 3 gånger/ vecka, intervallöpning 2 gånger/vecka, distans 3–4 gånger/vecka. Jag har tagit bort så mycket fett som möjligt ur min mat.

Under ett år är det realistiskt att öka cirka 2–4 kilo muskelmassa. I ditt fall kan förändringen vara mellan -2 och +1 kilo. Det är troligare att du har tappat lite muskelmassa. Muskelprocenten har dock ökat eftersom den är lika med kvoten av muskelmassan och totala vikten. Jag gissar att du har minskat 24–27 kilo fett.

Ta inte bort så mycket fett som möjligt, jag rekommenderar cirka 70 gram fett/dag. Ta en träningsfri dag i veckan. Det minskar risken för skador och överträning.

Hur förbränner jag fettet?

Jag är 28 år, 175 cm lång och väger runt 75 kilo. Jag tränar 4–5 gånger i veckan. Mest blir det aerobics och spinning. Jag har ett stillasittande jobb och bor nära jobbet, det blir inte mycket vardagsmotion. Jag har gått upp 10 kilo på två år. En impedansmätning visade på 30 procent fett. Hur förbränner jag fett bättre?

Träna som du gör nu. Lägg in ett konditionstest varannan månad för att se om träningen är effektiv. Öka vardagsmotionen.

Ta en fruktblandning till filen och undvik bröd. Ät kokt potatis med kött, fisk eller fågel till lunch. Till kvällsmål kan du ta en omelett med potatis, och grönsaker kan du äta så mycket du orkar. Minska mängden kaffe till 3 koppar/dag. I stället för kaffe kan du testa grönt eller rött te. På träningsdagarna bör du dricka cirka 3,5 liter vatten/dag.