Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

gå ner i vikt - utan att träna?

Jag är en tjej på 21 år, 168 centimeter lång och väger 70 kilo. Jag vill gå ner i vikt, men lyckas inte speciellt bra. Jag gillar inte att träna, men går mycket redan nu, men oftast inte längre än 15-20 minuter åt gången, minst 3-4 gånger om dagen.

Jag äter mest bara frukt och grönsaker, kyckling och fisk. Inget kött. Bröd äter jag väldigt sällan, och försöker att välja så grovt bröd som möjligt när jag väl äter det. Till brödet blir det oftast någon mjukost i light-form.

Du har två alternativ. Gå mer än 80 minuter/dag i ett högt tempo eller börja träna. Om du börjar träna är cykling ett roligt alternativ. Två till tre gånger i veckan och 30 minuter åt gången är lagom. Börja försiktigt och öka sträckan gradvis. Lägg gärna in löpning ibland.

Kostupplägget ser bra ut. Ett tips är att äta små portioner var tredje timme och dricka cirka 3 liter vatten/dag.

jag VIll inte vara smal längre

Jag undrar om du har några bra träningstips till mig. Jag är en ganska smal, lång kille som vill förstora framför allt mina armar och bröstmuskler på ett naturligt sätt.

Börja styrketräna. Bröst och tricepsmusklerna tränar du enklast genom att göra armböjningar. Bicepsmuskeln tränar du genom att göra bicepscurl (du böjer i armbågsleden). Det är lagom att träna två gånger i veckan och 5-10 omgångar per muskelgrupp. Om du vill ha stöd i din träning kan du anlita en personlig tränare som kan visa dig rätt övningsutförande och ge dig ett personligt träningsprogram. Du kan också få kostråd som hjälper dig att bygga muskler.

hur tränar jag efter olyckan?

Jag var med om en allvarlig olycka i somras och skadade mina knän svårt. Jag tränar tre gånger i veckan hos sjukgymnasten, mest stryketräning, dessutom simmar jag två gånger i veckan och går en timme varje dag. Under tiden som jag opererades kunde jag inte röra mig mycket eftersom jag fick lära mig gå igen. Jag har blivit tjock, men det sitter bara runt höfterna och på magen. Hur jag än tränar och äter rätt går jag inte ner i vikt. Finns det någon viktminskningsprodukt som hjälper för mig och min träning?

Fortsätt att kämpa med sjukgymnastiken. Var beredd på att det kan ta tid men vartefter som din förmåga att röra dig ökar kommer också förbränningen att förbättras. Under tiden tycker jag att du ska styrketräna överkroppen. Du kan börja träna hemma med hantlar eller träna med exertubes för att därefter övergå till styrketräning på gym. Fråga din sjukgymnast om lämpliga övningar.