Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Allt fett lägger sig kring midjan

De flesta vill få smalare lår. Här är det tvärtom. Allt fett verkar lägga sig runt midjan, ovanför min breda höft. Har du några tips på övningar, idrotter och kostråd för mig som vill få större överkropp och lår och samtidigt behålla en "smidig" midja?

Mina tips är styrketräning för större lår och överkropp. Det är lagom med två till tre gånger i veckan. Du håller dig smal om midjan om du konditionstränar regelbundet. Det går inte att punktförbränna bort fett från midjan.

Ett enkelt kostråd är att använda sig av tallriksmodellen. Fyll tallriken med 1/3 grönsaker, 1/3 proteinmat som fisk och kött och 1/3 kolhydratmat som pasta eller potatis. Ät sakta, drick vatten till maten och ta endast en portion. Ät fem till sex mindre mål mat om dagen.

Bättre för magen med färre situps?

Jag är 20 år, 171 cm lång och väger drygt 60 kg. Jag brukar göra 80 situps varje dag och har gjort det i 2 – 3 år ungefär. Jag vill ha plattare och fastare mage. Visst har jag märkt lite skillnad, men inte så mycket. Och nu har jag hört att man inte ska göra så många situps och inte så ofta. Stämmer det?

Det räcker om du tränar magen två gånger i veckan. Sträva efter att utföra magövningarna så strikt som möjligt, så att det går åt så mycket kraft som möjligt. Gör fyra till åtta omgångar med så många repetitioner som du orkar i varje omgång. Du kan göra både sneda och raka.

Det går att få fram rutorna. Jag rekommenderar löpträning två gånger i veckan. Börja försiktigt med ca 20 minuter och öka tiden med några minuter var annan vecka. Tänk långsiktigt.