Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till: fraga.halsa@aftonbladet.se

eller skriv till: Näringsforskaren,

Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Hur äter jag för att inte bli tjock?

Jag styrketränar fyra dagar och löptränar en dag i veckan. Tänker nu utöka till två löpträningar i veckan. Vad ska jag äta för att få mer muskler utan att bli tjock?

För att få ut mesta möjliga av träningen och utveckla muskulaturen krävs ett fullvärdigt näringsintag. Proteiner med alla nödvändiga essentiella aminosyror är ett måste för en god muskeltillväxt. Mjölkprodukter, ägg, sojabönor och fisk innehåller protein. Ät också mycket frukt/grönt och grovt bröd. Om du har ett för högt energi- eller kaloriintag i relation till din

ämnesomsättning och träning kommer du att deponera fett.

I så fall räcker det ofta med att skära ner på mat med mättat fett samt intaget av raffinerade ”snabba” kolhydrater.

Vad beror min järnbrist på?

Jag är en kvinna på 46 år som har problem med järnlagren i kroppen. Min läkare har förklarat för mig att kroppen inte lagrar järnet och det är därför jag är så trött och ibland har huvudvärk och yrsel. I november 1999 opererades jag för ett myom som satt på livmodern.

Efter operationen fick jag en infektion och var jättesjuk tre veckor. Sedan dess har jag gått på kontroll för järnvärdena som har pendlat från mindre bra till dåliga. Min läkare säger att hon inte förstår varför värdena sjunker.

Gå genast till läkare för att utreda att du inte drabbats av någon allvarlig sjukdom. Det krävs en omfattande internmedicinsk utredning för att snabbt kunna ta reda på orsaken till ditt dåliga järnstatus. Det är möjligt att det kan ha samband med dina tidigare besvär, men orsaken kan också vara en annan. Bland många möjliga orsaker kan nämnas blödningar från underliv och/eller tarm, kroniska infektioner och njurpåverkan. Andra faktorer som kan bidra är högt intag av järnupptagshämmande ämnen (som kaffe, te och kli) och näringsbrist.

Är c-vitamin bra mot förkylning?

Hjälper C-vitamin mot förkylningar? Finns det andra orsaker till att ta extra C-vitamin?

Höga intag av vitamin C kan göra att förkylningars förlopp blir lindrigare med ett snabbare tillfrisknande. Det är dock viktigare att veta att vitamin C har många nödvändiga funktioner. Bland annat behövs det för att hålla blodkärlsväggarna friska, för produktionen av kollagen och för att våra immunförsvarsceller och vårt nervsystem ska fungera normalt. Vi kan inte själva tillverka vitaminet, utan är beroende av vad vi tillför i form av till exempel frukt, grönsaker och kosttillskott.