Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till:

eller skriv till: Näringsforskaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Mer information om vitamin e

För några veckor sedan fick du en fråga från en läsare som ville veta vilket det bästa E-vitaminet är. Jag tror att vederbörande väntade sig en jämförelse mellan gamma- och alfatokoferol. Kan du återkomma med information om detta?

Vissa senare forskningsrön, inte minst svenska, pekar på att vi kan ha ett större behov av att tillföra mer gamma-tokoferol än alfa-tokoferol. Resultaten kan också tyda på att detta skulle ha en bättre förebyggande effekt mot bland annat hjärt-kärlsjukdom. Ett ensidigt högt intag av alfa-tokoferol skulle dessutom kunna konkurera ut upptaget av naturligt gamma-tokoferol. Många får i sig alldeles för lite vitamin E, som utgör ett samlingsnamn för olika tokoferoler. Vad ska man då ta för tillskott? Går man igenom forskningslitteraturen kan man definitivt inte förkasta alfa-tokoferol, men jag upprepar att den sammantagna forskning pekar på att en blandning av flera olika naturliga tokoferoler förmodligen utgör den bästa formen av tillskott. Innehållet av gamma-tokoferol bör då utgöra en betydande andel.

Lider jag av vitaminbrist?

Hur får jag reda på om jag lider av vitamin- eller mineralbrist? Jag är 31 år, äter blandad kost med tonvikt på fisk, kyckling, sallad och grönsaker kompletterat med ris, potatis och pasta, dricker färskpressad morotsjuice flera gånger i veckan och äter frukt. Dessutom tar jag multivitamin och mineraler dagligen. Jag tränar cirka fyra gånger/vecka. Klättring, step, aerobics, yoga, boxercise. Har mörka ringar under ögonen, trots åtta timmars sömn per natt, sköra naglar med vertikala ränder och blir relativt ofta förkyld.

Det låter som om du äter en väl sammansatt kost. Det framgår dock inte hur ofta och mycket du äter/dricker. I dag används speciella blodanalyser i allt större utsträckning för att hitta dolda vitamin- och andra mikronäringsbrister. Alla näringsämnen har betydelse för immunförsvarets funktioner. Vissa näringsämnen som vi ofta har för låga intag av, exempelvis vitamin E, spelar en betydande roll för immunförsvarets funktioner.

Är allt grönt te lika bra?

Jag har läst på flera håll om grönt te och dess "välsignelser". Är allt grönt te likvärdigt? Kinesiskt och japanskt grönt te smakar ju olika.

Grönt te innehåller höga nivåer av cellskyddande antioxiderande polyfenoliska ämnen och i synnerhet en typ som kallas katechiner. Visst finns det skillnader mellan olika sorters grönt te, men trots det så tycks alla ha betydande antioxiderande funktioner.