Fråga tränaren

HÄLSA

Tommi Lindqvist är licensierad personlig tränare och Hälsas egen träningsexpert. Har du frågor om träning och motion skicka ett mail till: fraga.halsa @aftonbladet.se eller skriv till: Tränaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm. Berätta gärna om din vikt, ålder och träningsvanor för bästa svar.

Jag vill träna bort höftfettet

Jag är en tjej på 21 år som har lite problem med mina höfter. Så fort jag går upp i vikt så ”lägger” sig allt där. Jag skulle vilja veta hur man ska träna för att få bort det. Finns det någon övning som man kan göra hemma som koncentrerar sig på just det området? Jag är 172 cm lång och väger 65 kilo.

Det finns ingen övning som specifikt förbränner fett från höften. Däremot kan du styrketräna och på så sätt forma kroppen. Exempel på bra övningar är utfall, knäböj och bellyback. För bästa effekt bör du konditionsträna också. Börja försiktigt med två gånger i veckan, det kan räcka med 15 -20 minuter åt gången. Jag rekommenderar dig att löpträna, men det går också bra med andra motionsformer.

Hur ska jag äta och träna?

Jag är en tjej på 22 år som skulle vilja ha tips på hur man ska träna och äta. Jag styrketränar just nu tre dagar i veckan då jag delar upp kroppen på dessa dagar. Kör cirka tre set per muskelgrupp och cirka åtta repetitioner per set. Jag undrar hur man bör äta för att bygga muskler. Vill kunna äta mat och inte en massa pulver. Om man vill ha en eller två "ätardagar" per vecka, hur mycket godis är då "normalt" att unna sig?

För att kroppen ska tillåta sig att växa behöver du äta mer än du förbrukar. Du kan med fördel använda dig av en GI-tabell som visar hur olika livsmedel påverkar blodsockret. Blanda då genom att äta både snabba och långsamma kolhydrater. Det är lagom att äta var tredje timme för att inte sänka blodsockret. Lagom godismängd vid viktökning är 2 gånger 50 gram i veckan.Vad gäller din träning tycker jag att du kan öka antalet set per muskelgrupp till mellan 6 och 10 set för att få till en bra muskeltillväxt.

Hur gör jag för att få fast mage?

Jag är 35 år, 163 cm lång och väger 51 kilo. Har fött två barn. Jag tränar mycket, springer, går på body combat samt styrketränar med små vikter. Jag är smal, men jag skulle vilja ha fastare mage. Jag har ingen putmage, men själva huden är lite lös. Hur tränar jag för en fast mage?

Om du nyligen har minskat i vikt kan huden kännas lite lös, huden kommer dock att dra ihop sig till en viss gräns. Annars finns det inga specifika knep förutom att öka muskelvolymen, vilket kan ge en känsla av stram hud. Fortsätt att konditionsträna som du gör. Öka vikterna i din styrketräning. Belasta så att du orkar 8-10 repetitioner i varje omgång. Träna max en timme styrka åt gången.