Fråga näringsforskaren

HÄLSA

Dr. Magnus Nylander är expert på näringsfrågor och träning och vet hur man ska äta för att få bäst träningsresultat och må bra. Har du frågor om mat och träning skicka ett mail till:

eller skriv till: Näringsforskaren, Aftonbladet Hälsa, 105 18 Stockholm

Några råd till en vegetarian?

Hejsan! Jag är en tjej på 20 år och jag funderar på att bli vegetarian. Ska jag tänka på något speciellt?

Du skall vara noga ned att variera intaget av frukt och grönsaker och därmed mängder av viktiga näringsämnen och speciella antioxidativa skyddande ämnen, bland annat flavonoider och karotenoider. I och med att du fortsätter med ägg-och mjölkprodukter bör du inte ha några problem med att täcka behovet av fullvärdiga proteiner. Ägg och mjölk ger dig dessutom betydande tillskott av flera vitaminer och mineraler. Genom att utesluta kött och fisk ur kosten får du svårare att täcka behovet av vissa fettsyror, spårelement och vitaminer, vanligen främst järn och vitamin B12. Du bör därför regelbundet (förslagsvis årligen) låta undersöka din järn- och vitamin-B12-status. För att täcka behovet av viktiga fettsyror är fiskolja bra. Linfröolja är ett bra alternativ till fiskolja.

Vad gör jag åt mitt onda knä?

Jag har ont i vissa leder, bland annat ett knä. Diagnosen är artros. Har också förhöjd triglyceridhalt, cirka 3 mmol/l. Tänkte prova ett Omega 3-preparat mot ledbesvären. Kan jag ta det preparatet?

Ja, du kan lugnt pröva Omega 3-preparatet. Flera senare forsk- ningstudier har visat att fiskolja (Omega-3-preparat) med hög andel så kallade fleromättade fettsyror bland annat kan sänka triglyceridnivåerna och förbättra relationen mellan olika kolesteroler. En triglycerid består av ämnet glycerol till vilken 3 fettsyror bundits kemiskt. Det som avgör effekten är vilka typer av fettsyror som ingår i triglyceriden. Äter man för mycket triglycerider med hög andel mättade fettsyror, till exempel med mejeriprodukter, så höjs ”blodfettsnivåerna”.

Är mjölksyrade växter bra?

Jag idrottar på hög nivå. Vet därför vad det innebär att få mjölksyra i musklerna. Jag har därför förstått att mjölksyra är olämpligt och att man bland annat kan fördröja mjölksyrabildningen genom att förbättra syreupptagningen. Varför pratas det då om hälsonyttiga växter med mjölksyra?

Trots att mjölksyra i muskulatur och mjölksyra i till exempel mjölksyrade grönsaker är uppbyggda av exakt samma grundämnen, så fungerar de helt olika i kroppen. Det beror på så kallad optisk isometri eller att de kemiska molekylerna är vridna på olika sätt. Den mjölksyra som bildas av mjölksyrabakteriers verkan på något födoämne kallas därför ofta för inaktiv mjölksyra. Den mjölksyra du bildar i musklerna när du anstränger dig hårt är som du vet definitivt inte inaktiv.