Ät dig smart – gör så här

1 av 3 | Foto: Per Björn
HÄLSA

Ät rätt mat så blir du smartare, får bättre minne och slipper åldersdemens.

Länge trodde man att intelligensen avgjordes redan före födseln. Ny forskning visar att det är fel.

Tidigare trodde man att hjärnans storlek och kapacitet inte gick att påverka. Men nu visar ny forskning att hjärnan är ett växande, föränderligt organ.

Det är mycket vi inte vet om hjärnan. Först för tre år sedan upptäckte till exempel forskarna att hjärnan fortsätter att bilda nya celler även sent i livet. Innan hade man trott att hjärnan slutade växa efter puberteten. Resultatet blev att vetenskapen fick tänka om.

Mat är ett annat område där hjärnforskarna fått börja tänka i nya banor. Tidigare trodde man att maten vi stoppar i oss hade relativt liten effekt på hjärnan. Idag vet man att det även här är precis tvärt om. Vissa forskare menar till och med att rätt mat, på samma sätt som nyttig kost förhindrar hjärt- och kärlsjukdomar, kan förebygga skador och sjukdomar i hjärnan.

Förebygga demenssjukdomar

– Hjärnan är i högsta grad beroende av en bra blodcirkulation. Kost som förebygger åderförkalkning är även bra för hjärnan och förebygger stroke och hjärnblödning, säger före detta överläkaren Karl-Otto Aly.

– Sannolikt förebygger nyttig mat även demenssjukdomar som till exempel alzheimer, säger han.

Just att kunna förebygga och bota demenssjukdomar är det stora målet med dagens hjärnforskning. På senare tid har många forskare börjat intressera sig för antioxidanter som bland annat finns i frukt och grönsaker. Resonemanget lyder som följer: I kroppen bildas hela tiden fria radikaler. De fria radikalerna kan förenklat ses som vandaler som på lång sikt förstör kroppens celler. Antioxidanterna söker upp de fria radikalerna och oskadliggör dem. Resultatet blir att kroppens celler inte utsätts för lika mycket förstörelse och lever längre. Vissa läkare menar att detta kan förebygga eller till och med vända ett sjukdomsförlopp.

Saknas vetenskapliga bevis

– Det kan ligga något i att förebygga nedbrytning av nervceller i hjärnan vid till exempel alzheimer. Men det är viktigt att betona att det inte är vetenskapligt bevisat, säger Jan–Åke Gustafsson, professor i medicinsk näringslära, vid Karolinska institutet i Stockholm.

Det är inte bara på lång sikt som maten påverkar hjärnan. Även på kort sikt har den en stor betydelse. Näringsämnena som finns i maten påverkar nämligen hjärnans signalsubstanser. Signalsubstanserna är viktiga eftersom det är de som transporterar dina tankar och känslor och gör att du känner dig som den person du är. Hjärnceller behöver till exempel tryptofan, aminosyra som finns i mat, för att kunna tillverka serotonin - en ”må bra-substans”.

– Det är en utbredd övertygelse bland läkare att matens sammansättning kan ha betydelse för siganlasubstanserna i hjärnan. Men att gå så långt att kosten kan undvika depressioner är väldigt kontroversiellt, säger Jan-Åke Gustafsson på Karolinska institutet.

Sex sätt att bli klokare

Robert Andersson