Dagens namn: Israel, Moses
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Hälsa

3 naturliga sätt att slippa svettas

Du är i klimakteriet. Du blir plötsligt blossande röd, varm och svettig. Du vaknar på natten med blöta lakan.

Men det finns hjälp mot vallningarna.

Akupunktur, avslappning och motion kan ha nästan lika bra effekt som östrogen för många kvinnor.

– Det är viktigt att kvinnor som inte kan eller vill äta östrogen kan välja andra alternativ, säger Mats Hammar, professor i obstetrik och gynekologi vid Hälsouniversitetet i Linköping.

Där forskar man bland annat på alternativ behandling till östrogen mot vallningar och svettningar.

Vallningar kan bero på att produktionen av östrogen i äggstockarna minskar i klimakteriet. Det hämmar i sin tur produktionen av betaendorfiner, kroppens välmående- och smärtstillande hormoner, i hjärnan.

Tillför man östrogen ökar frisättningen av betaendorfin och balansen återställs. Betaendorfin kan dock frisättas på annat sätt, tror man, till exempel med akupunktur, motion eller behandlingsmetoden ”tillämpad avslappning”. Det skulle kunna förklara resultat man funnit i studier i Linköping.

– Vi vet också att en stark tro på något kan öka bildningen av betaendorfiner, säger Mats Hammar.

  Kvinnor i asiatiska länder, som äter annorlunda, har mindre besvär av klimakteriet. Har kosten betydelse?

– Den kan spela en roll. Sojaprodukter, som man äter mycket i Asien, och linfrö, till exempel, innehåller ”växtöstrogener”. Det är ämnen som har samma verkan som svaga östrogener. I USA är det vanligt att man tillsätter sådana ämnen i till exempel choklad och kakor. Men man måste sannolikt äta mycket av det för att det ska ha effekt på besvär.

I USA finns också särskilda progesteronkrämer baserade på växtextrakt mot vallningar. Vad vet man om naturmedel mot klimakteriebesvär?

– Det finns en rad preparat som kan vara effektiva. Men det saknas vetenskapliga studier. Vi försökte få igång en sådan studie med ett naturläkemedel baserat på silverax, men det misslyckades. En studie med ett kinesiskt te visade att effekten inte var bättre än placebo.

  Finns risker med dessa naturprodukter?

– Man ska vara medveten om att de kan ha en östrogeneffekt som stimulerar bröstvävnaden och livmoderslemhinnan mer eller mindre kraftigt. Det kan därför finnas en viss cancerrisk.

Ann-Cathrine Björnör Carlsson

Vad är vallning?

Det är en mer eller mindre kraftig och plötslig våg av värme i övre delen av kroppen som går ut i armar, händer, hals och ansikte. Vallningen kan vara någon eller några minuter.

Vilka får vallningar?

De flesta eller cirka 75 procent av alla kvinnor drabbas i klimakteriet. De uppstår ofta i samband med stress eller under sömnen. Hos de flesta går besvären över efter ett år.

Hos 15–20 procent kvarstår de dock i mer än 15 år.

Vad är orsaken?

Kroppens termostat finns i hypotalamus i hjärnan. I klimakteriet kan termostaten bli instabil och signalera ”sänkt temperatur”. Kroppen leder då ut värme genom huden och svettas mer.

Varför blir termostaten instabil?

Den regleras bland annat av betaendorfinerna, våra välmåendehormoner i hjärnan, tror man.

Betaendorfinerna samverkar med det kvinnliga könshormonet östrogen. När östrogenet minskar i klimakteriet bildas det mindre med betaendorfiner. Det gör att termostaten plötsligt kan ställa om till en lägre nivå.

 

Källa: Yvonne Wyon, läkare och doktorand på klimakteriet på Hälsouniversitetet i Linköping.

 

Motion: Stimulerar må bra-hormonerna

1. Är du kvinna och ung? Börja motionera nu, om du inte redan gör det.

Då kan du minska risken att få besvärliga vallningar när du kommer i klimakteriet.

Ann-Cathrine Björnör Carlsson

– Det kan vara svårare att börja träna regelbundet när man blir äldre, säger Mats Hammar, professor i obstetrik och gynekologi vid Hälsouniversitetet i Linköping.

Det visar en studie på motion och dess effekt på vallningar på 15 kvinnor i Linköping. För att få vara med i studien krävdes att kvinnorna inte motionerat regelbundet tidigare. De skulle nu träna tre gånger i veckan, till exempel jogga eller gympa, i tolv veckor. Tre rejäla träningspass i veckan ansågs krävas för att ge effekt på vallningarna.

Lön för mödan

Hälften av kvinnorna orkade dock inte fullfölja träningen utan lämnade studien.

– Programmet blev för tufft för dem, säger Mats Hammar.

De kvinnor som kämpade vidare fick dock lön för mödan.

– Deras vallningar minskade med mer än hälften. De mådde också allmänt bättre än tidigare.

Vad har motion för effekt på vallningar?

– Själva muskelarbetet stimulerar frisättningen av betaendorfinerna i hjärnan, tror vi. Men motionen ska inte ske under press. Då kan det få motsatt verkan.

SENASTE NYTT

Hälsa

Visa fler