Dagens namn: Abraham
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Hälsa

Hjälp! Min mage är som en ballong

Du gör 100 situps varje kväll, äter inga kakor och har slutat med fet mat. Men magen fortsätter envist att se ut som en spärrballong. Varför?
uppblåst mage kan bero på kosten. Undvik gasbildande mat som broccoli, bönor och kolsyrade drycker.   Foto: Börje Thuresson

1. Irritable Bowel Syndrome

Colon irritabile eller IBS, Irritable Bowel Syndrome, är den vanligaste mag-tarmsjukdomen i väst. 15-20 procent av alla vuxna drabbas. Sjukdomen innebär buksmärtor i kombination med exempelvis slemmig avföring, en känsla av uppkördhet i buken och växling mellan diarréer och förstoppning.

 

Varför har jag det?

Man vet ännu inte orsaken till sjukdomen, men man vet att den kan ha ett samband med stress. Den kan troligen också vara ärftlig.

Hur minskar jag ballongen?

Det finns inget botemedel mot IBS, men låt magen vila från gasbildande mat som broccoli, bönor, lök, fet mat, kolsyrade drycker och tuggummi.

Var noga med att äta en

fiberrik och varierad diet. Börja morgonen med gröt!

2. Matintolerans

Du kanske inte vet om det, men du kan faktiskt vara överkänslig en matprodukt och din svullna mage är din kropps sätt att tala om det.

 

Varför har jag det?

Man vet ännu inte varför man blir allergisk mot en viss produkt. En av teorierna är att man äter väldigt mycket av någonting och att kroppen då blir överkänslig mot just det.

 

Hur minskar jag ballongen?

De vanligaste "skurkarna" är vete, mjölkprodukter och jäst, men det bästa sättet att få reda på vad man är överkänslig mot är att göra ett allergitest eller ett matintoleranstest.

Boka tid hos en allergiexpert. För gärna en matdagbok en månad för att se vad du ätit och druckit, och se om du haft någon speciell reaktion av något. Undvik sedan det som du misstänker att du är känslig mot. Blir du inte bättre, kontakta läkare.

3. Candida

Candida är en svampinfektion som drygt 20 procent av befolkningen har. Första tecknet brukar vara obehag i mage och tarm, hösnuva och dålig andedräkt. Samtidigt uppstår ett sug efter socker, bröd och mjölkprodukter.

 

Varför har jag det?

Den vanligaste orsaken är att man behandlas med antibiotika utan att acidofilusbakterier samtidigt tillförs. Annat som kan påverka tillväxten av candidabakterier är p-piller och förändringar av den hormonella balansen. Stress är en stor riskfaktor, liksom socker och skräpmat. Candida överförs ofta sexuellt.

 

Hur minskar jag ballongen?

Undvik socker, skräpmat och antibiotika. Måste du äta antibiotika, drick samtidigt till exempel dofilus. Var restriktiv med p-piller och kortison. Minska stressen. Dra ner på kaffe, tobak och alkohol.

4. PMS

Upp till två veckor före mensen drabbas 80 procent av alla kvinnor av premenstruell spänning, PMS. Ett symptom kan vara en känsla av uppblåsthet.

 

Varför har jag det?

Du är kvinna och tillhör de olyckliga 80 procenten som drabbas av PMS.

 

Hur minskar jag ballongen?

Minska på koffein, vete och salt. Det torkar ut kroppen och gör att du känner dig svullen. Ät mycket frukt och grönsaker. Naturmedlet Femal sägs kunna lindra på naturlig väg, något som beläggs med resultat från kliniska studier.

 



10 snabba sätt att slippa kalaskulan

Ska du gå på fest och ha en snäv klänning på dig?

Då kanske det inte är så kul med en svullen mage som putar ut. Men det finns faktiskt några knep som gör att din mage inte är svullen till festen.

1. Snåla med kolhydrater

Försök att äta så lite av kolhydrater som möjligt samma dag som festen. Undvik ris, nudlar eller pasta till lunch.

2. Undvik fet mat

Ät inte extra feta produkter som ost. Fet mat stannar i magen längre.

3. Stressa inte

Stress minskar halterna av matsmältningssyrorna i magen, vilket gör att det kan ta längre tid att smälta en lunch.

4. Drick vatten före lunchen

Drick vatten 40 minuter före lunchen och ingen vätska alls under måltiden. Det underlättar för kroppen att smälta maten.

5. Minska på syret

Glufsa inte i dig maten när du äter. Det gör att du sväljer en massa luft, vilket gör att du sväller.

6. Toppa med linfrön

Strö över en tesked linfrön på maten. Linfrön minskar uppsvälldhet och förstoppning.

7. Undvik salt mat

Salt gör din mage uppsvälld.

8. Motionera

Lugna ner dig med motion om du är stressad. Testa yoga, simning eller en lång promenad.

9. Minska på koffeinet

Koffein kan orsaka kramp i tarmarna, vilket gör att du blir dålig i magen. Drick max två koppar te eller kaffe per dag.

10. Ät inte frukt efter lunch

Fruktsockret orsakar fickor av luft

i tarmarna vilket gör dig uppsvälld.

SENASTE NYTT

Visa fler