Tipsen som sparar ryggen

HÄLSA
Ryggsmärtor beror oftast på att muskler, leder och ligament inte alltid rör sig och samarbetar som de ska.
Foto: Sara Ringström
Ryggsmärtor beror oftast på att muskler, leder och ligament inte alltid rör sig och samarbetar som de ska.

8 råd vid akut ryggvärk

1. Låt en läkare undersöka ryggen för att utesluta att det är något allvarligt, som en fraktur, tumör eller infektion. Ryggvärk är dock sällan något farligt.

2. Ta smärtstillande läkemedel för att lindra värken. Svår smärta, som gör att man till exempel vaknar av den, kan annars ”bränna sig fast” i smärtminnet. Minsta rörelse kan då göra ont och göra att man hamnar i en ond smärtspiral.

3. Försök vara i rörelse från början även om det gör ont och ge inte vika för smärtan. Du upptäcker då att det inte är farligt att röra sig. Rörelser förbättrar blodcirkulationen och snabbar på läkningen. Endorfiner, kroppens ”må bra”-hormoner frisätts och minskar smärtan.

4. Ha kvar dina vardagsrutiner, men anpassa dem efter din förmåga. De som försöker vara aktiva och leva som vanligt trots smärtan klarar sig bäst.

5. Ha tålamod. Det är normalt att känna värk eller smärta ibland.

6. Pröva även att få aktiv, manuell behandling av till exempel kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast de tre första veckorna.

7. Försök få hjälp med träningen även på arbetsplatsen av till exempel sjukgymnast om värken kvarstår.

8. Försök få hjälp av även läkare, kurator, psykolog eller smärtläkare vid fortsatt värk efter tre månader.

7 tillfällen att alltid söka läkare vid värk

Om du... får svårt att känna att du blir kissnödig eller kissar på dig.

Om du... får domningskänsla runt ändtarmen eller könsorganen.

Om du... känner domning, stickningar eller svaghet i båda benen.

Om du... känner dig vinglig och inte känner var du har fötterna.

Om du... kommit upp i åren och aldrig haft ont i ryggen tidigare.

Om du... behandlats för cancer eller benskörhet.

Om du... får akut ont efter en olycka, som ett fall.

3 sätt att minska ryggont

1. Lyft rätt. Lyft och bär alltid nära kroppen. Böj på knäna så att du lyfter med benen. Lyft bara det du klarar av. Vrid inte ryggen, utan vänd med fötterna. Belasta ryggen jämnt.

2. Sitt bra. Använd en stol med bra stöd för ryggen. Pröva att ha en kudde eller hoprullad handduk vid ländryggen. Sitt inte för länge, utan ställ dig upp och sträck på dig emellanåt. När du kör bil kan du ha en kudde eller hoprullad handduk vid ryggslutet.

3. Träna och slappna av. Promenera, cykla eller simma 20–30 minuter varje dag. Öka på motionen gradvis. Promenader, motionscykling, simning och mjuka, rytmiska rörelser är bra motion. Lär dig metoder att slappna av som passar dig för att minska stress och oro och därmed muskelspänning.

Fler länkar: