Här är de 30 bästa vego-alternativen

Prova den nya vegomaten, upptäck nya dimensioner och smaker!

HÄLSA
Använd kakao och banan i stället för smör – eller pensla bullarna med honungsvatten. Det finns många sätta att variera matlagningen.
Foto: BÖRJE THURESSON
Använd kakao och banan i stället för smör – eller pensla bullarna med honungsvatten. Det finns många sätta att variera matlagningen.

I stället för...ägg

Äggen kan du byta ut på lite olika sätt, allt beroende på vad du vill laga till.

I pannkakor, plättar och crêpes: ersätt äggen med sojamjöl och mjölken med soja- eller havredryck. Använd drygt hälften vetemjöl, resten sojamjöl. Pannkakorna blir minst lika lyckade som de ”vanliga” i fråga om smak, färg och konsistens.

Äggstanning i pajer: mixa en burk majskorn. Blanda 1 tsk potatismjöl eller majsena och tillsätt 1 dl sojagrädde. Vispa ihop en bechamelsås med vete-, bovete-, ris- eller majsenamjöl. Tillsätt riven eller mosad tofu.

Pensling av bröd och bullar: pröva olja, honungsvatten, sojadryck, kokosmjölk eller koncentrerad juice på äpple eller apelsin. Mjölk och filmjölk går också bra.

Sockerkakor och andra mjuka kakor: vispa ner 1,5 tsk fiberhusk (pulvriserat fröskal från en indisk ört) i 1,5 dl kallt vatten. Koka upp och låt svalna. Tillsätt matfett och vätska enligt receptet och vispa kraftigt några minuter. Blanda i övriga ingredienser. Använd lite mer bakpulver än normalt, öka med en halv tsk. Byt gärna ut 0,5 dl–1 dl av vetemjölet mot majsmjöl eller majsena för

mer fluffighet.

Istället för ...ost och smör

Less på feta pålägg? Medan vanlig ost lätt lägger sig på fel ställe, är de vegetabiliska påläggen betydligt snällare mot figuren. Experimentera med banan, avokado, pesto, gurka och salsa – och du blir förvånad över vad du kan åstadkomma.

För den som trots allt inte kan undvara ost finns massor av gröna imitationer. Testa sojapålägg, en hårdost gjord på sojabönor med smak av cheddar, edamer, gouda och mozzarella. Eller crème noveau, en mjukost med smak av antingen dill, lök, kryddor eller pepparrot.

Smöret kan lätt bytas ut mot jordnötssmör, Nutana margarin, solrosmargarin eller mjölkfritt margarin.

Också köttpålägg kan ersättas med grönt. Cheatin är skivad ”korv” gjord på vete, olja och sojabönor. Det finns tre olika smaker: vitlök, peperoni och kyckling. Rashers är ett annat skivat köttpålägg, framställt av samma råvaror som cheatin.

När du ändå är i gång, prova lite nya smakupplevelser: grov bönpastej (sojabönor och lök), tofu (bönmassa från sojabönan), olivpaté (oliver) och tikka masala (currypasta gjord på citronjuice, olja, kikärtsmjöl och ingefära).

Istället för...kött

Att kompensera för näringen i biff och kyckling är inte svårt. Baljväxter, med dess höga proteinhalt, är ett utmärkt alternativ. Välj bland närmare 300 sorter, inklusive de svenska favoriterna bruna och vita bönor, linser, socker- och kikärter.

En av de mer ”köttlika” vegetabilierna är sojabönan. Av denna växt har man lyckats framställa grytbitar, korv, schnitzlar, hamburgare med mera. Titta efter färdiga rätter och produkter i din mataffär!

Prova också quorn, som till smak och utseende liknar kycklingfilén. Quorn är i grund och botten en svamp som odlas i silor. Det är rottrådarna som nyttjas i matlagningen. Quorn kan användas till bland annat pasta och blir en utmärkt köttfärssås (se recept här intill).

Kikärter kan användas till att göra garbanzobullar, ingrediens i vego-falaflar. Lägg dem i pitabröd tillsammans med lök, vitlöks- och chilisås, och du har köttfärsen klar!Att kompensera för näringen i biff och kyckling är inte svårt. Baljväxter, med dess höga proteinhalt, är ett utmärkt alternativ. Välj bland närmare 300 sorter, inklusive de svenska favoriterna bruna och vita bönor, linser, socker- och kikärter.

En av de mer ”köttlika” vegetabilierna är sojabönan. Av denna växt har man lyckats framställa grytbitar, korv, schnitzlar, hamburgare med mera. Titta efter färdiga rätter och produkter i din mataffär!

Prova också quorn, som till smak och utseende liknar kycklingfilén. Quorn är i grund och botten en svamp som odlas i silor. Det är rottrådarna som nyttjas i matlagningen. Quorn kan användas till bland annat pasta och blir en utmärkt köttfärssås (se recept här intill).

Kikärter kan användas till att göra garbanzobullar, ingrediens i vego-falaflar. Lägg dem i pitabröd tillsammans med lök, vitlöks- och chilisås, och du har köttfärsen klar!

Istället för...mjölk

Vanlig mjölk kan tyckas oersättlig med tanke på hur mycket vi dricker och använder den i matlagningen. Men det är fel. Växtbaserade drycker fungerar minst lika bra till pannkakorna, bulldegen och middagen.

Havrebaserade drycker har en mild, söt smak. Bra till matlagning och särskilt lämpliga för plättar, pannkakor och bakning.

Risbaserade drycker påminner mest om lättmjölk, både till utseende och konsistens. Smakar ganska sött och är en favorit hos barnen.

Sojabaserade drycker är något sträva i smaken. Näringsinnehållet påminner om mellanmjölkens. Perfekt för matlagning. Välj helst sorter med kalcium.

Ärtbaserad dryck är ett mycket bra alternativ med tanke på näringsinnehåll. Ärtdrycker är berikade med kalcium, vitamin D, riboflavin och vitamin B12.

Bortsett från ren växtmjölk finns i dag på marknaden även vegetabilisk glass (exempelvis från Carlshamns mejeri), chokladsås, filmjölk, crème fraiche och grädde.