Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Hälsa

Laga lätt och läckert

Tredje veckan av Hälsas veckomenyer bjuder på mycket gott.

Njut av härliga rätter som gratinerad ängamat och ratatouille med het korv.

Vad passar på våren och sommaren bättre än en efterrätt med jordgubbar.   Vad passar på våren och sommaren bättre än en efterrätt med jordgubbar. Foto: Mikael Gustavsen

Frukost

Nyponfrukost

Servera 2 dl nyponsoppa med en klick keso och en halv banan skuren i bitar. En knäckebrödsmacka med ett tunt lager kesella (1% fett) som du har blandat med lite basilika. Skiva 2 rädisor, lägg ovanpå. Strö på lite örtsalt. Rosta en skiva halvgrovt bröd. Dela en vitlöksklyfta och gnid den mot brödskivan. Lägg på 2 – 3 tomatskivor och ruccolablad. Kaffe eller te.

Frukosten ger 378 kalorier

 

Äppelfrukost

Skär 3 torkade äppelringar i bitar. Strö dem på 2 dl vaniljyoghurt. Strö på kanel. Blanda 1 msk kesella (10%) med finklippt gräslök och lite pressad vitlök. Bred röran på en skiva rågbröd. Ät en apelsin till. Kaffe eller te.

Frukosten ger 371 kalorier

 

Müslifrukost

Häll upp 2 dl fil i en tallrik. Strö på 2 msk müsli. Skiva i 3 jordgubbar. Lägg en skiva rökt skinka på en skiva fullkornsbröd. Toppa med 2 tomatskivor samt lite solrosskott. Ät en persika till. Kaffe eller te.

Frukosten ger 360 kalorier

 

Mellanmål

Tomat- och fetaostsallad

Skär en tomat och en bit gurka i tunna skivor. Skär en liten bit purjolök i ringar. Strö på 3 gröna oliver. Servera med 1/2 dl keso smaksatt med fetaost.

Mellanmålet ger 98 kalorier

 

Skinkklämma

Lägg 2 skivor skinka på ett tunnbröd. Blanda ihop 2 msk gräddfil, riven pepparrot, tärnad gurka och tomat. Lägg blandningen på brödet och rulla ihop.

Mellanmålet ger 214 kalorier

 

Blåbärssmoothie

Kör 1 dl blåbär med 2 msk havregryn, 1 tsk sirap, 1/2 tsk kanel och 2 dl yoghurt naturell i en mixer. Häll upp i ett glas.

Mellanmålet ger 216 kalorier

 

Efterrätt

Gratinerade jordgubbar och glass

 1/2 l mager vaniljglass

 250 g jordgubbar i skivor

Apelsinsås:

 2 äggulor

 1 msk socker

 Saft från 1 apelsin

Lägg glassen i en ugnsfast form. Frys igen, den ska vara ordentligt fryst. Vispa gulor och socker i en rostfri kastrull. Tillsätt saften. Sjud på svag värme, vispa kraftigt samtidigt. Såsen ska bli som skum. Den får inte koka! Lägg jordgubbarna på glassen. Häll på såsen. Gratinera i 250 grader cirka 3 – 4 minuter.

En portion ger 141 kalorier

 

Tropisk smoothie

 1 mango

 1 banan

 1 delikatessyoghurt med vaniljsmak à 175 g

 2 dl riktigt kall lättmjölk

 1 dl koncentrerad nektar

 3 – 4 isbitar

 Cocktailbär

Kör allt utom cocktailbär i en matberedare. Häll upp i 4 glas. Garnera med cocktailbär på tandpetare.

En portion ger 228 kalorier

 



Matsedel för hela veckan

Välj mellan föreslagna frukostar och mellanmål, följ sedan veckoschemat för lunch och middag. Då får du i dig 1 500 kalorier per dag. Är du sugen på efterrätt, skippa mellanmålet. Alla efterrätter, luncher och middagar är för fyra personer. Recepten för frukost och mellanmål är beräknade för en person.

 

MÅNDAG

Lunch: Ansjoviskryddade köttbullar med stuvad vitkål

Middag: Fiskgratäng med purjolök- och äggsås

 

TISDAG

Lunch: Fiskgratäng från måndag

Middag: Ratatouille med het korv

 

ONSDAG

Lunch: Ratatouille från tisdag

Middag: Shepherds pie

 

TORSDAG

Lunch: Shepherds pie från onsdag

Middag: Gratinerad ängamat

 

FREDAG

Lunch: Gratinerad ängamat från torsdag

Middag: Kräftstjärtar med soltorkade tomater

 

LÖRDAG

Lunch: Frittata på skinka och majs

Middag: Crabsticks- och ädelostpaj

 

SÖNDAG

Lunch: Renskav med lingonsylt och rosépeppar

Middag: Potatis- och quornquesadilla

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Hälsa

Visa fler
Om Aftonbladet