5 enkla övningar som ger dig tvättbräda

HÄLSA

- Hur gör jag för att få platt mage?

Jag har fått frågan oändligt många gånger. Svaret är inte helt okomplicerat. Målet är inte heller helt hälsosamt för oss kvinnor.

Foto: Börje Thuresson

Det är helt enkelt naturligt för de flesta kvinnor att ha en lätt rundad mage eftersom vi generellt har mer underhudsfett runt buken än män.

Klart att dagens fokusering på trådsmala modeller eller extremt tränade fitnesstjejer och tokspeedade Gladiatorer sänder andra budskap. Men att ha tvättbrädemage som en hel karl är inget jag vill rekommendera.

Det krävs både stenhård träning och sträng diet för de flesta tjejer att nå dit. En kombination som är svår att förena med ett hälsosamt liv. En starkare - och l i t e plattare - mage är däremot ett alldeles utmärkt motto.

Förhindrar ryggproblem

Magens muskler har flera funktioner. De skyddar viktiga inre organ, de hjälper till med utandningen och avlastar påfrestningar för ryggraden. En stark mage ger - förstås tillsammans med en stark rygg - en bra muskelkorsett som kan förhindra ryggproblem.

Programmet här intill, som passar utmärkt för både män och kvinnor, ger dig en ordentlig genomkörare av magmuskulaturen.

Värm upp innan du gör övningarna - eller allra helst kör konditionsträning först. Det är lämpligt att köra träningspasset en till två dagar i veckan, med minst två dagars vila mellan passen. Glöm inte att sträcka ut magen ordentligt efter att du har gjort övningarna.

1.

Foto: Börje Thuresson

2.

Foto: Börje Thuresson

3.

Foto: Börje Thuresson

4.

Foto: Börje Thuresson

5.

Foto: Börje Thuresson

Glöm inte konditionen

Petra Thorén