Hoppa på nya trenden - gympa med corebräda

HÄLSA

Nej, det är ingen twistbräda. Och inte någon stepbräda heller.

Det heter coretraining och är den senaste trenden från USA.

Variationsmöjligheterna med corebrädan är stora. Naprapaten Katarina Woxnerud visar hur det går till.
Foto: PER BJÖRN
Variationsmöjligheterna med corebrädan är stora. Naprapaten Katarina Woxnerud visar hur det går till.

Träningsredskapet har tagits fram av Reebok och är en roterande, ställbar bräda. Plattan, som har fyra tassar, påminner vid första anblicken om det redskap som används vid step. Skillnaden är att coreträning utgår ifrån själva brädan - den som tränar befinner sig hela tiden på plattan och gör rörelser antingen sittande, liggande eller stående.

Tanken är att utövaren, med redskapets hjälp, lättare ska stärka rygg och bål. Det sker genom det motstånd plattan erbjuder.

Tränar hela kroppen

Om du flyttar vikten och vill rotera kroppen åt vänster, till exempel, svarar corebrädan med att i stället vilja snurra åt höger. Du får alltså ta i lite för att få önskad effekt. På samma sätt fungerar den om du vill "vicka" på plattan åt ena eller andra hållet.

Variationsmöjligheterna med corebrädan är stora och rätt utnyttjad kan den hjälpa till att gymnastisera hela kroppen. Motionsformen har dock lanserats som särskilt bra för balansen, koordinationen och bålmuskulaturen. Eftersom brädan kan anpassas för olika motstånd kan du välja hur mycket du behöver ta i för att få den att rotera eller vippa åt olika håll. Katarina Woxnerud, naprapat och anställd hos Proformia, visar hur den fungerar.

- På undersidan kan du ställa in motståndet, hur mycket den ska rotera. Rotationen är bra om du vill träna exempelvis boxing. Och på kanten kan du fästa gummiband för styrketräning.

- Träningsformen är särskilt bra för bålen, eftersom du måste stabilisera dig med mage och rygg. Undersökningar visar dessutom att om du arbetar med rörligt underlag blir effekten tre gånger större, säger hon.

Core trainingen "uppfanns" i USA för fyra år sedan. Det var sjukgymnasten Alex McKechnie som kom på idén att låta sina patienter träna balansen på en bräda som fordrade arbete på tre rörelseplan. Något år senare tog McKechnie kontakt med Reebok university som utvecklade dagens bräda.

Lanseras i Sverige

I dag är den populär i USA och används i gruppträning. Här i Sverige har den ännu inte slagit igenom på samma sätt. Brädan används mest vid personlig träning på individuell nivå, men lanseringen ute på gymmen är i full gång. Katarina Woxnerud hoppas att organiserade pass kommer att finnas inom kort.

- Tanken är att utveckla träningen mot både kondition och styrka. Just nu håller vi på att jobba på hur det rent praktiskt skulle kunna fungera, säger hon.

8 saker träningen är bra för

Läs mer:

Intresserad av att träna?

Kontakta Cyber sports, tel. 08-20 61 55

Sara Milstead