Gör så här för att somna

Aftonbladets läsare tipsar

HÄLSA
Var lagom mätt när du lägger dig, skriver Bengt Söderman.
Foto: Per Björn
Var lagom mätt när du lägger dig, skriver Bengt Söderman.

Lyssna på klassisk musik

Jag lyssnar till Sveriges Radio P2 klassisk musik i ett svalt sovrum. Musiken är skön att ”sova” till, speciellt om det är Bach.

Berit Ekman

Läs något trist

Lägg dig i sängen och läs! Det får inte vara någon bra bok som man har svårt att slita sig ifrån utan något riktigt tråkigt och jobbigt som gör dig trött. Min italienska är inte speciellt bra såjag blir trött med en gång av en halvtrist bok på italienska.

Astrid Lindholm

Tänk att det är morgon

Jag föreställer mig att det är morgon och jag ska upp. Då blir jag trött på en gång och somnar. Ja, det kan funka bra ibland faktiskt.

Eazy

Ha datorn på långt avstånd

Bekväma hörselskydd.

Borsta tänderna tillräckligt lång tid innan du lägger dig. Jag blir nämligen lite pigg av att borsta tänderna.

Tänk inte ”måste somna, måste somna, måste somna...

Ha INTE en schysst dator med schysst internetuppkoppling (för nära sängen i alla fall)

Johan Klang

Undvik alkohol

1. Dra ner på kaffedrickandet. Aldrig kaffe efter kl 15 på dagen.

2. Svalt. Svårt nu på sommaren men 15-16 grader i sovrummet är idealt.

3. Låta bli datorn de sista tre vakna timmarna. Surfande, spel eller problemlösning förstör sömnen.

4. Öronproppar på helgerna, så man får sova ut.

5. Aldrig lägga sig för hungrig, och faktiskt inte för mätt heller.

6. Undvika alkohol. Är det något som förstör sömnen är det ett rus.

Bengt Söderman

Räkna baklänges

Ett bra sätt är att lägga sig på rygg med händerna på magen. Sedan räknar du baklänges ner från 100 tyst för dig själv.

Kan du inte somna när du räknat ner, är det bara att börja om.

Detta funkar på mig. Man lämnar ute alla andra tankar och bara fokusera på att räkna baklänges

Per Svensson

Promenera

Sov aldrig middag! Det är bättre att hålla ut och sova ordentligt på natten, hur inbjudande soffan än kan vara.

Gå på toa innan du lägger dig.

Om jag jobbar och har ont om tid brukar jag promenera antingen till eller från jobbet. Det är bra med frisk luft.

Viktoria Lantto

Aktivera dig

Jag tror på att låta kroppen vara aktiv. Ett allt för mycket stillasittande liv gör inte kroppen trött utan rastlös även om huvudet är

trött. Rörelse - antingen genom jobb eller aktiviteter.

Kristina Johansson

Bara frukt efter 18

Konditionsträna minst tre gånger i veckan, dock ej senare än två timmar innan sänggåendet.

Ät rejäl frukost och lunch men bara en lätt sallad till kvällen och endast frukt efter 18.00.

Åke C

Drick varm mjölk

Varm mjölk! Fungerar bra men kanske inte på sommaren.

Peter Andersson

Var regelbunden!

Har aldrig haft några sömnproblem, är 54 år, jag tränar tre gånger i veckan, tömmer ur kroppen så jag känner mig helt slut, dricker alltid ett glas mjölk innan jag går och lägger mig, försöker alltid lägga mig vid 22-tiden, ser 22-nyheterna i sängen när det är arbetsdag dagen efter, tror att detta är hemligheten.

Summering: regelbundenhet av allt, när det är arbetsdag dagen efter.

Steen Persson

Honungsvatten

Går upp och värmer mig lite honungsvatten och tar fram en bok och läser.

Annette Karlsson

Ospännande talbok

Mitt tips är att lyssna på en talbok när man lagt sig. Den ska helst inte vara för spännande, men den får heller inte vara så dålig att man ligger och blir arg.

Kina

Inga actionfilmer

Ett bra sätt att somna på kvällarna är att försöka ha lika uppstigningstider på morgonen - vardag som helg. Genom att göra detta, förstörs inte dyngsrytmen. Unvik om möjligt att sitta uppe sent på kvällarna och titta på

”actionfilmer”, sådanda gör att de flesta går upp i varv.

Björn H

Slappna av!

Jag lägger mig i en bekväm sovställning. Jag drar några djupa och avslappnande andetag. Sen börjar min avslappning alltid nerifrån tårna och går sakta uppåt i kroppen. Det är viktigt att man gör det väldigt sakta och att du verkligen känner att du slappnar av, du blir tung. Andas avslappnat och fortsätt. Foten... vaderna... knäna och så vidare. Jag lovar att innan jag ens kommer till överkroppen så har jag somnat. Annars brukar jag lyssna på radio P4 som har ett program som heter Karlavagnen. Där kan man lyssna till olika ämnen varje kväll. Ibland är det otroligt intressant ibland inte alls. Jag somnas ofta in till detta trevliga radioprogram.

Anna

”Sov, sov”

Rensa alla tankar ur huvudet och säg till dig själv sov, sov, sov tills du somnar. Kommer det en enda tanke tillbaka så rensa bort den.

Edde Pettersson